Sabtu, Ogos 18, 2007

NOSTALGIA SEJARAH KEMERDEKAAN


51 tahun yang lalu atau pada 20 Februari 1956 laungan “Merdeka” bergema di Padang Pahlawan Banda Hilir Melaka apabila Tuanku Abdul Rahman mengumumkan tarikh kemerdekaan negara, sekembalinya dari London.
Malam tadi laungan “Merdeka” sekali lagi bergema di tempat yang sama apabila lebih 50,000 orang ramai berkumpul bagi mengimbas kembali peristiwa tersebut.
Turut serta dalam perhimpunan itu 3,500 orang veteran kemerdekaan dari seluruh negara.
Sebelum perhimpunan di Padang Pahlawan malam tadi, pada sebelah petangnya Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi meraikan veteran-veteran kemerdekaan itu di dewan MITC.
Saya dan isteri turut dijemput dalam Perhimpunan Perdana Veteran Merdeka Sempena Sambutan 50 Tahun Kemerdekaan Negara Malaysia. Kami berkampung di Melaka Water Resort Bukit Katil Melaka sejak hari Khamis hingga pagi Sabtu.

Selama berada di bumi Melaka saya terkenang sejarah Kesultanan Melayu Melaka yang berada pada zaman kemuncaknya tetapi setelah 110 tahun berkuasa berjaya diruntuhkan oleh Portugis.
Saya juga terkenang beberapa tokoh yang menyebabkan kejatuhan kerajaan Melayu Melaka, antaranya Sultan Mahmud Shah, Alfonso de Albuquerque, Si Kitul, Raja Mendeliar,Khoja Hasan dan beberapa orang lagi.
Kebetulan pula novel terbaru saya berjudul “Setelah Roboh Kota Melaka” baru saja diterbitkan menambah lagi terkesannya hati saya dengan Nostalgia Sejarah Kemerdekaan ini.
Setelah 110 tahun Kesultanan Melayu Melaka berkuasa dan setelah 446 tahun negara kita dijajah baru kini kita mengecapi nikmat kemerdekaan selama 50 tahun.

Kami menjamu selera selepas mendengar ucapan Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi sempena Majlis Perhimpunan Perdana Veteran Merdeka di Dewan MITC Melaka.

Saya dan isteri sempat bergambar kenangan setelah selesai majlis tersebut.

0 ulasan: