Rabu, Mei 23, 2007

DIARI SEORANG PENULIS

Dalam kesibukan menyiapkan novel sejarah Melaka yang berjudul SETELAH ROBOH KOTA MELAKA yang mesti dihantar ke PTS Fortune hujung bulan ini, sempat juga bertemu dengan Wartawan Sastera Berita Harian Shaidah Shafie untuk ruangan Jejak Kretif yang disiarkan setiap hari Selasa di Berita Harian. Mungkin Selasa depan giliran saya. InsyaAllah.

Semalam (selasa 22hb) menghadiri majlis kunjungan hormat ke Balai YTM Dato Undang Luak Jelebu bersama Ahli Jawatan Kuasa Induk Persatuan Sejarah Malaysia Cawangan Negeri Sembilan Kawasan Jelebu.

Dalam majlis itu sempat juga saya menghadiahkan 4 buah novel Sejarah Islam Salahudin Penakluk Jerusalem, Khalid Memburu Syahid, Ikramah Penentang Jadi Pembela dan Tariq Menang Atau Syahid.

YTM Dato Undang kelihatan suka dengan hadiah tersebut. Katanya,belajar di Universiti ambil bidang sejarah. Bekas guru sejarah. Kerana itu memang suka membaca kisah sejarah.

Hari ini pula (Rabu 23 Mei) ke Bangsar Village 11 MPH untuk sesi Photo Shoot Slots. Ada 3 penulis Cina, 2 India dan 3 penulis Melayu. Hanya saya dengan Ahadiat Akashah sahaja penulis novel melayu yang lain penulis buku-buku Inggeris.

Awak tulis novel Melayu banyak orang beli? tanya salah seorang daripada mereka.

Banyak juga. Sebab itu saya dijemput datang, jawab saya.

Awak tulis novel apa? tanya seorang lagi.

Empat buah novel sejarah pahlawan Islam, jawab saya.

Barulah mereka kagum. Hehe

Saya sempat juga berbual dengan Ahadiat Akashah.

Khabarnya Ahadiat terbit novel sendiri? tanya saya.

Iya, jawab Ahadiat.

Dulu novel Ahadiat diterbitkan oleh orang lain. Sekarang sendiri yang terbitkan. Mana lebih bagus? tanya saya.

Dua-dua bagus. Cuma kalau terbitkan novel sendiri kena keluar duit sendiri, jawab Ahadiat.

Katanya lagi, dia telah terbitkan sendiri 8 buah novelnya dan telah mengeluarkan perbelanjaan RM300 ribu.

Fuyoo..kayanya Ahadiat. Bisik hati saya.

Tetapi ada risikonya, kata Ahadiat.

Lalu dia menceritakan beberapa masalah yang terpaksa dihadapinya. Kerana perkara itu bersifat peribadi saya tidak mahu menuliskannya di sini.

Namun yang pasti Ahadiat seorang penulis yang sudah kaya.

Selesai sesi ambil gambar, saya sempat hantar SMS kepada Sifu Puan Ainon.

Assalamualaikum, Saya di MPH Bangsar sesi ambil gambar.

Alaikumsalam. Bagusnya!. Senyum manis2 supaya jeles sesiapa yang belum ada buku dengan PTS.

Saya sudah senyum sokmo. Siap pakai baju melayu dan bersamping.

Ewah! Mesti hensem tu.

Sejak jadi penulis PTS baru saya terasa hensem hehe

Mana ada penulis lain ada 4 novel tahun 2007. Novel pahlawan Islam pulak tu. Tak pernah di buat orang.

Ada lagi beberapa SMS sifu yang buat saya tersenyum-senyum tetapi kerana masih rahsia saya tidak mahu menulisnya di sini. Jika sudah menjadi kenyataan baru saya hebahkan. hehe

Terima kasih Sifu kerana berdoa yang baik-baik untuk saya. Amin.

0 ulasan: