Isnin, Ogos 08, 2005

PENULIS TAK BOLEH KAYA?


Semalam saya bertemu dengan kawan-kawan yang juga penulis. Si A seorang cerpenis, si B seorang penyair dan si C seorang novelis.

Kata si A, di barat ada penulis yang menulis sebuah novel boleh menjadi jutawan kerana pasaran novelnya di seluruh dunia. Tetapi di negara kita ada penulis yang dah tulis 10 buah novel tapi masih tak kaya kerana pasarannya hanya dalam negara sahaja. Orang ramai pula tak minat membaca novel.

Kata si B, menjadi cerpenis tak boleh kaya. Sebuah cerpen yang tersiar di surat khabar dibayar kira-kira RM100.00. katalah dalam sebulan mampu tulis 10 buah cerpen baru dapat RM1,000.00. Masalahnya bukan senang nak mendapat tempat dalam surat khabar. Dan surat khabar yang sama tak akan menyiarkan cerpen dari penulis yang sama pada setiap minggu.

Kata si C, menjadi penyair pun tak boleh kaya kerana sebuah sajak yang tersiar di surat khabar dibayar kira-kira RM30.00. kalau dalam sebulan tulis 10 buah sajak baru dapat RM300.00. itupun kalau 10 buah sajak itu tersiar.

Benarkah penulis di negara kita tak boleh kaya?.

Kalau buku penulis itu menjadi bahan bacaan pelajar (KOMSAS) baru boleh kaya. Ada penulis yang mendapat ratusan ribu ringgit dari bukunya. Tetapi hanya beberapa buah buku sahaja yang terpilih.

Menurut puan Ainon Mohd penerbit PTS Publications & Distributors dalam ceramahnya di Seremban baru-baru ini, penulis boleh bergantung hidup dari royalti bukunya kalau pandai menguruskan harta inteleknya.

Kata puan Ainon, Kaji selidik dulu sesuatu penerbit sebelum menyerahkan manuskrip. Tanya dulu kawan-kawan penulis mengenai pengalamannya dengan penerbit tersebut. Hasilkan karya yang jangka hayatnya panjang. Dan akhir sekali teliti dulu syarat perjanjian dengan penerbit sebelum menurunkan tanda tangan.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Reading your blog and I figured you'd be interested in advancing your life a bit, call us at 1-206-339-5106. No tests, books or exams, easiest way to get a Bachelors, Masters, MBA, Doctorate or Ph.D in almost any field.

Totally confidential, open 24 hours a day.

Hope to hear from you soon!