Ahad, Ogos 14, 2005

INI BLOG SAYA


aj: kenapa mesti berpantun begini? mestikah bergurau begini? saya sungguh tidak faham pak latip. minta terangkan kepada saya.

Terlebih dulu saya mengucapkan terima kasih kepada aj (abdullahjones) seorang pelukis dan penyair melayu yang pernah bermustautin di Amerika, kerana sudi membaca dan merespon pantun di blog saya yang tak seberapa ini.

Sebenarnya sebelum saya menyiarkan berbalas pantun malam jumaat itu saya sudah terfikir mungkin ada yang kurang senang membacanya. Kerana itu saya tidak terkejut bila membaca komen dari pembaca.

Saya akui pendapat yang mengatakan apa yang ditulis oleh penulis melalui blognya akan menggambarkan keperibadian penulis tersebut. Pada blog ini saya ada siarkan kisah agama, cerita nabi, cerita jenaka, kisah masyarakat dan pengalaman sendiri termasuk pantun malam jumaat.

Saya, zino, zareda, melor, ungku nor, dan lain-lain tidak pernah merancang untuk berpantun pada setiap malam jumaat. Walaupun kami pernah berpantun tetapi ia terjadi secara kebetulan saja . Ianya tidak pernah dirancang. Tujuan kami Cuma untuk bergurau senda sahaja.

Mungkin AJ persoalkan haruskah malam jumaat dipantunkan?.

Kalau kita baca pantun-pantun tersebut temanya ada kaitan dengan hubungan suami isteri (bukan orang lain) pada malam jumaat. Tetapi ia dipersembahkan secara lawak jenaka yang terkawal. Pada saya pantun itu tidak lucah dan tidak mengaibkan penulisnya. Apakah salah dipantunkan sekadar untuk mengingati malam itu malam jumaat?

Semua sudah maklum antara amalan sunat pada malam jumaat ialah hubungan intim (jimak) suami isteri. Namun ada juga kisah-kisah lucu yang terjadi pada malam jumaat.

Mungkin timbul persoalan kenapa dikaitkan dengan tongkat ali dan madu lebah?. Mungkin ada yang kurang senang membacanya.

Ada satu riwayat yang menceritakan begini, apabila Nabi Muhammad saw ke rumah isteri baginda yang bernama Hafsah, pada malam tersebut Hafsah menyediakan segelas madu lebah untuk diminum oleh baginda. Kalau nabi ceritakan baginda minum madu lebah sebelum bersama Hafsah apakah kita tak boleh ceritakan minum madu lebah dan tongkat ali pada malam Jumaat?.

Mungkin abdullahjones kurang senang dengan pantun berikut:

tak sabar rasanya menikmati juadah
perut lapar tambah geram
tongkat ali sudah madu lebah sudah
tetiba isteri pulak meragam...

Pantun ini mengisahkan suami isteri yang sudah veteran. Ada bermacam kisah yang mencuit hati. Apakah tidak boleh saya sampaikan dalam bentuk pantun?.
Tujuannya? Sekadar bergurau dengan kawan-kawan yang sudi bergurau.

Apakah pantun itu boleh mengaibkan penulisnya?.

Cuba baca kisah berikut:

1.Seorang lelaki pernah bertanya kepada Rasulullah saw, berapa kalikah seeloknya dia berjimak dengan isterinya dalam seminggu. Jawab baginda, empat hari sekali. Lelaki itu berkata, tidak tahan, baginda menjawab tiga hari sekali, lelaki itu masih menjawab, tak tahan, akhirnya baginda menjawab, terserahkan kepada kamu.

Apakah pengakuan lelaki itu mengaibkan?.

2. Saidina Ali pernah bertanya Rasulullah saw, aku seorang lelaki yang kuat shahwat, setiap kali melihat wanita cantik air maziku meleleh (keras le tu) apakah aku perlu mandi wajib?. Rasullulah saw menjawab tak perlu mandi wajib memadai mencuci air mazi itu saja.

Apakah pengakuan Saidina Ali mengaibkan?

Aishah isteri Rasulullah saw pernah berkata, kalau tidak kerana malu aku ingin memeluk semua lelaki yang tampan.

Apakah pengakuan Saidina Aishah itu mengaibkan?

Mungkin aj memandang sinis pada saya. Tak kisahlah. Janji kawan-kawan saya senang hati membacanya.

Ini blog saya….


0 ulasan: