Selasa, Julai 03, 2007

SETELAH ROBOH KOTA MELAKA

Pada abad kelima belas telah wujud sebuah kerajaan Melayu Melaka yang begitu terkenal sehingga pelabuhannya menjadi tempat persinggahan para pedagang dari Cina, India dan Arab. Selain itu Melaka juga menjadi pusat penyebaran Islam di Alam Melayu. Negeri Johor, Pahang, Terengganu, Selangor dan Perak bernaung di bawah kesultanan Melayu Melaka. Manakala Jambi, Inderagiri, Siak, Kampar, Rokan, Kepulauan Bentan dan Lingga menjadi tanah jajahannya. Menurut sejarahnya kerajaan Melayu Melaka telah diperintah oleh 7 orang sultan seperti berikut:


1. Sultan Iskandar Shah (Parameswara) 1400/1424
2. Sultan Muhamad Shah 1424 / 1444
3. Sultan Abu Syahid 1444 / 1445
4. Sultan Muzaffar Shah 1444 / 1459
5. Sultan Mansur Shah 1459 / 1477
6. Sultan Alauddin Riayat Shah 1477 / 1488
7. Sultan Mahmud Shah 1488 / 1511

Tetapi kerajaan Melayu Melaka yang berkuasa selama 110 tahun itu akhirnya dapat diruntuhkan oleh Portugis dalam masa sepuluh hari sahaja disebabkan perpecahan dari dalam


Setelah Roboh Kota Melaka menelusuri kisah sejarah kerajaan Melayu Melaka bermula pada kemuncak kegemilangannya sehingga membawa kepada kejatuhannya pada tahun 1511

Sebagai rakyat Malaysia kita mesti memahami sejarah bangsa dan tanah air kita. Mereka yang tidak memahami sejarah bangsa dan negaranya akan mengulangi kesilapan lampau yang telah mengheret bangsa dan Negara dijajah selama 446 tahun. Mereka yang melupakan sejarah akan mengulangi kesilapan yang pernah dilakukan oleh nenek moyang mereka dahulu. Sejarah bukan hanya untuk dibaca tetapi mengambil iktibar dari peristiwa yang berlaku supaya menjadi pengajaran dan pedoman dalam setiap langkah.

Membaca buku-buku sejarah juga mengajar kita supaya tidak lupa kepada perjuangan jasa dan pengorbanan nenek moyang kita termasuk kejayaan dan kegagalan mereka।

Bagi mereka yang pertama kali membaca sejarah mungkin berasa keliru kerana terdapat beberapa percanggahan fakta। Contohnya dalam buku Sejarah Melayu yang menderhaka ialah Hang Kasturi tetapi dalam Hikayat Hang Tuah ialah Hang Jebat.

Begitu juga dalam kisah pembukaan Singapura atau Temasik। Dalam buku Sejarah Melayu Sang Nila Utama yang membuka Singapura। Tetapi dalam sejarah Malaysia ialah Parameswara.

Semasa menulis Setelah Roboh Kota Melaka ini saya merujuk kepada banyak buku termasuk Sejarah Melayu, Hikayat Hang Tuah dan sejarah Malaysia।

Diharap novel ini dapat menarik minat pembaca khususnya generasi muda bagi mengetahui serta meghayati sejarah bangsa dan tanah air mereka.

0 ulasan: