Khamis, Februari 24, 2005

LAPORAN AKBAR


Berikutan keadaan cuaca panas dan kering, suhu di negara ini dijangka mampu mencecah hingga 40 darjah celsius. Demikian petikan berita dari sebuah akbar.

Menurut Ketua Penolong Pengarah Pusat Ramalan Kaji Cuaca, Jabatan Perkhidmatan Kaji Cuaca, Wong Teck Kiong, keadaan itu berlaku di sebabkan ekuinoks iaitu keadaan ketika matahari bergerak menghampiri garisan khatulistiwa yang dijadualkan berlaku pada 21 Mac depan.

``Sebagaimana kita maklum kedudukan Malaysia berhampiran garisan tersebut, bagaimanapun ini fenomena biasa dan orang ramai tidak perlu bimbang,'' katanya.

``Kami menjangkakan mulai semalam hingga hujung Mac depan cuaca panas dan kering akan berterusan di kebanyakan tempat, kecuali ribut petir yang berlaku sekali-sekala sebelah petang di kawasan tengah dan selatan Pantai Barat Semenanjung dan barat Sarawak,'' katanya.

Sementara itu , cuaca sejuk yang melampau, ribut salji dan kekurangan bekalan makanan telah menyebabkan beratus-ratus penduduk kawasan pergunungan di India, Pakistan dan Afghanistan mati.

Di India seramai 226 orang telah mati sepanjang minggu lalu di Kashmir, sementara di Pakistan 346 orang mati di kawasan pergunungan.

Di Afghanistan, Palang Merah menganggarkan 260 orang terbunuh dan keadaan tersebut membimbangkan.

0 ulasan: