Isnin, November 29, 2004

TRAGEDI


Semasa kita memandu pada tangan kita terletaknya keselamatan diri sendiri dan mereka yang berada dalam kenderaan tersebut. Jika berlaku kecuaian, kesilapan walau sekejap boleh meragut nyawa.
Di Kuala Klawang, keluarga mangsa kemalangan maut dI Kilometer 59, Jalan Lipis masih meratapi kematian mereka yang disayangi. Kegembiraan yang diharapkan berakhir dengan tragedi apabila rombongan menghantar pengantin terlibat dengan kemalangan di jalan raya yang meragut 4 nyawa, 30 orang lagi cedera, 17 daripadanya parah.
Mungkin ada yang mengatakan itu adalah takdir, tetapi apakah keluarga mangsa dapat memaafkan pemandu bas tersebut yang dikatakan cuai ketika memandu?
Menurut ceritanya, bas yang mereka naiki cuba memotong sebuah treler tetapi tidak lepas kerana ada sebuah kereta datang dari arah hadapan. Pemandu cuba mengelakkan bas bertembung dengan kereta itu tetapi merempuh belakangf treler tersebut.
Akibatnya dinding sebelah kiri bas terkopak, ada penumpang yang tersepit dan terkena besi menyebabkan ada yang terbunuh dan cedera parah.
Kalaulah pemandu bas tersebut dapat menahan diri dari memotong treler tersebut mungkin kemalangan itu tidak berlaku. Itulah akibat kesilapan yang dilakukan hanya dalam beberapa detik berakhir dengan tragedi berdarah.
Semalam orang ramai di jelebu berebut membeli surat kabar hendak membaca berita tersebut. walau nahas itu telah diketahui lebih awal namun orang ramai tetap ingin menatap beritanya dalam surat kabar.
Ada yg hantar sms pada saya bertanya adakah saudara atau kenalan yg terlibat. saya jawab tak ada. Tetapi turut berasa sedih dan simpati. Semua jenazah selamat disemadikan pada malam kelmarin. Majlis pengantin bertukar tahlil dan doa arwah. al fatihah.

0 ulasan: