Sabtu, Disember 04, 2004

NIKMAT SIHAT

Bila sakit barulah tahu betapa nikmatnya sihat. Semasa sihat makan berselera, tidur nyenyak. Fikiran tenang. Tetapi bila sakit, makan tidak berselera. Tidur tidak nyenyak dan fikiran tidak tenang. Alangkah nikmatnya sihat…
Kerana itu barangkali manusia diuji dengan sakit supaya sedar nikmat sihat yang dikurniakan oleh Allah swt.
Itulah yang saya rasakan. Sehari dua ini badan tidak sihat. Tekak sakit, kepala sakit dan makan tidak berselera. Mungkin salah saya juga. Selepas sebulan berpuasa, bila hari raya makan lemang, rendang, kuih-kuih dan minum air batu tanpa berkira.
Kata isteri saya, saya jarang demam tapi bila kena demam macam budak-budak..hehe.
Lalu saya teringat kira-kira setahun lalu saya kena demam panas. Ketika itu saya berada di rumah seseorang. Semalaman saya tidak boleh tidur. Hendak kejutkan tuan rumah tak sampai hati takut mengganggu tidur mereka. Akhirnya saya berpangku di katil sampai pagi.
Hari ini masih demam. Tekak masih sakit. Kepala sakit. Badan panas. Walaupun sudah telan panadol tapi kebah sekejap saja selepas itu demam semula.
Saya teringat kata seorang kawan kalau setakat makan panadol saja demam tak sembuh. Kena makan anti biotik untuk membunuh kuman yang menyebabkan demam.
Nampaknya saya akan ke klinik untuk mendapat rawatan.
Macam tahun lepas bila kena sekali suntikan dan telan beberapa biji ubat yan dibekalkan oleh doktor maka demam pun kebah dan sihat. insyaAllah.

0 ulasan: