Isnin, Jun 26, 2006

KEBENARAN





impian untuk menerbitkan antologi cerpen persendirian hanya tercapai pada tahun 2001 apabila Dewan Bahasa dan Pustaka menerbitkan kumpulan cerpen KEBENARAN.

Sebelum itu saya diberi peluang untuk menjadi penyelenggara antologi cerpen bersama berjudul PILIHAN HATIKU diterbitkan pada tahun 1993.

Kumpulan cerpen KEBENARAN mengandungi 21 buah cerpen yang saya hasilkan dari tahun 1990 hingga tahun 1998. 15 buah antaranya pernah tersiar dalam akhbar Mingguan Malaysia dan Utusan Zaman (jawi). 4 buah di antaranya pernah menang hadiah sayembara.

Kumpulan cerpen kebenaran ini memang tidak pernah diperkatakan atau didiskusikan dalam mana-mana majlis. Namun saya berasa satu penghargaan apabila seorang pelajar Siti Rashidah binti Mandahar dari Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi Universiti Putra Malaysia menjadikannya sebagai projek penyelidikan bagi memenuhi syarat keperluan bacelor sasteranya.

Cerpen KEBENARAN yang termuat dalam antologi ini juga telah dipilih sebagai menerima anugerah sastera negeri sembilan dalam kategori genre cerpen pada tahun 2005.

Semalam ada seorang kawan bertanya kenapa sejak tahun 2001 hingga sekarang tidak ada lagi antologi cerpen yang diterbitkan.

Jawapan saya sudah jarang menulis cerpen kerana saya menumpukan kepada penulisan novel.

Mana novel terbaru. Tidak adapun dalam pasaran…kawan saya itu macam memerli.

InsyaAllah bulan Julai ini muncul novel terbaru saya.

Apa judulnya.

RAHSIA.

Isnin, Jun 19, 2006

HADIAH HARI BAPA

Semalam 18hb adalah hari bapa. Ramai bapa yang menerima ucapan selamat hari bapa daripada anak-anak. Ada pula yang mendapat hadiah.

Walaupun begitu mengingati bapa adalah sepanjang tahun bukan pada hari-hari tertentu sahaja.

Buat pertama kalinya pada tahun ini saya sekeluarga menyambut Hari Bapa di Residence Hotel. Majlis bermula jam 12.30 hingga 3.00 petang. Ramai juga tetamu yang hadir.Nama-nama mereka ditempah khas oleh anak masing-masing.

Selain menikmati pelbagai juadah yang disediakan, para tetamu juga dihiburkan dengan nyanyian. Untuk memeriahkan lagi suasana di adakan pelbagai hadiah dan cabutan nombor bertuah.

Ramai juga bapa-bapa yang naik ke pentas untuk menyertai acara yang diadakan dan mereka mendapat hadiah.

Diakhir majlis diadakan cabutan nombor bertuah. Satu demi satu nama dipanggil.Akhirnya tibalah dikemuncak cabutan nombor bertuah. Pihak hotel menyediakan GRAND PRIZES FATHER’S DAY PROMOTION. Pemenang ditawarkan bermalam di Residence Desa Lagoon Resort Port Dickson selama 2 hari satu malam.

Dan saya seperti tidak percaya apabila nama saya dipanggil untuk naik ke atas pentas bagi menerima hadiah tersebut.

Oh gembiranya hati saya diberikan hadiah bermalam di tempat yang menarik.

Terima kasih kepada RESIDENCE DESA LAGOON RESORT.

Dalam perjalanan balik saya dan isteri pun mencari tarikh yang sesuai untuk bermalam di tempat tersebut.

Alhamdulillah.

Isnin, Jun 12, 2006

KASIHANI MEREKA

Tersentuh hati saya bila membaca kisah penghuni Sekolah Henry Gurney yang tersiar dalam akhbar Berita Minggu semalam.

Mereka adalah remaja malah sesetengahnya masih kanak-kanak dihantar ke sekolah berkenaan oleh Mahkamah Juvana kerana melakukan pelbagai kesalahan jenayah.

Di situ mereka dipulihkan semula dengan diberi bimbingan agama, diajar membaca, menulis, membaca al Quran dan pelbagai kemahiran lain termasuk menjahit, bertukang, komputer, bermain muzik dan sebagainya bertujuan supaya mereka dapat menyesuaikan diri dengan masyarakat apabila dibebaskan.

Mereka dilabelkan sebagai sekolah budak jahat tetapi mereka telah insaf setelah diberi asuhan serta bimbingan oleh pihak sekolah.

Masyarakat juga tidak seharusnya menyelahkan mereka 100 % kerana mereka berasal dari keluarga yang berpecah belah, ada pula yang terbiar sejak kecil, ada pula yang menjadi mangsa masyarakat sendiri.

Kebanyakan mereka akan dibebaskan apabila berumur 21 tahun. Mereka juga boleh dibebaskan lebih awal dalam kes seperti ditawarkan memasuki institusi pengajian tinggi.

Cuma persoalannya, bagaimanakah nasib mereka selepas keluar dari sekolah tersebut?.

Menurut pihak sekolah, tidak pernah seorang pun melawat mereka sepanjang berada di situ. Malah ada yang tidak mempunyai kad pengenalan dan sijil kelahiran. Malah ada orang yang dinamakan sebagai waris tetapi menafikan pernah mengenali mereka.

Kemanakah mereka hendak pergi setelah keluar dari sekolah tersebut?. Mereka perlukan keluarga atau tempat berlindung untuk meneruskan kehidupan. Bagi mereka yang mendapat tawaran memasuki institusi pengajian tinggi mereka memerlukan sokongan.

Saya mencadangkan kepada mereka yang berkemampuan terutama mereka yang tidak mempunyai anak supaya mengambil mereka sebagai anak angkat.

Kita tidak perlu bimbang kerana apabila dibebaskan mereka tidak lagi dilabelkan sebagai penjenayah kerana cap jari mereka tidak diambil seperti terhadap banduan biasa dan jenayah yang dilakukan tidak direkodkan.

Dengan itu mereka boleh memulakan penghidupan yang baru.

Isnin, Jun 05, 2006

HADIAH HARIJADI

HADIAH HARIJADI

Pada 2hb jun yang lalu saya menyambut hari jadi yang ke 52. pada hari itu saya dan isteri berada di langkawi.

kami pergi dalam satu rombongan seramai 40 orang yang ditaja oleh YB Tuan Jalaludin Alias ADUn Klawang. Terima kasih Yang Berhormat

Kerana sebuk dengan jadual lawatan maka saya terlupa hari itu adalah hari jadi saya. Nasib baik saya diingatkan oleh seorang kenalan melalui sms yang mengirim ucapan selamat hari jadi. Kemudian anak perempuan saya menelefon memberi ucapan yang sama.

Inilah Kali pertama saya menyambut harijadi jauh dari kampung halaman di pulau Mahsuri pulau lagenda yang menyimpan banyak rahsia tanpa kek atau apa-apa.

Namun ada sesuatu yang paling mengembirakan saya.

Saya mendapat khabar yang mengembirakan bahawa novel saya telah menang satu lagi hadiah ( maaf saya tak boleh sebut secara lengkap walau surat sudah dapat tetapi keputusan resmi belum diumumkan)

Pada saya menang hadiah novel itulah hadiah harijadi ke 52 yang paling bermakna. Alhamdulillah.