Isnin, Jun 12, 2006

KASIHANI MEREKA

Tersentuh hati saya bila membaca kisah penghuni Sekolah Henry Gurney yang tersiar dalam akhbar Berita Minggu semalam.

Mereka adalah remaja malah sesetengahnya masih kanak-kanak dihantar ke sekolah berkenaan oleh Mahkamah Juvana kerana melakukan pelbagai kesalahan jenayah.

Di situ mereka dipulihkan semula dengan diberi bimbingan agama, diajar membaca, menulis, membaca al Quran dan pelbagai kemahiran lain termasuk menjahit, bertukang, komputer, bermain muzik dan sebagainya bertujuan supaya mereka dapat menyesuaikan diri dengan masyarakat apabila dibebaskan.

Mereka dilabelkan sebagai sekolah budak jahat tetapi mereka telah insaf setelah diberi asuhan serta bimbingan oleh pihak sekolah.

Masyarakat juga tidak seharusnya menyelahkan mereka 100 % kerana mereka berasal dari keluarga yang berpecah belah, ada pula yang terbiar sejak kecil, ada pula yang menjadi mangsa masyarakat sendiri.

Kebanyakan mereka akan dibebaskan apabila berumur 21 tahun. Mereka juga boleh dibebaskan lebih awal dalam kes seperti ditawarkan memasuki institusi pengajian tinggi.

Cuma persoalannya, bagaimanakah nasib mereka selepas keluar dari sekolah tersebut?.

Menurut pihak sekolah, tidak pernah seorang pun melawat mereka sepanjang berada di situ. Malah ada yang tidak mempunyai kad pengenalan dan sijil kelahiran. Malah ada orang yang dinamakan sebagai waris tetapi menafikan pernah mengenali mereka.

Kemanakah mereka hendak pergi setelah keluar dari sekolah tersebut?. Mereka perlukan keluarga atau tempat berlindung untuk meneruskan kehidupan. Bagi mereka yang mendapat tawaran memasuki institusi pengajian tinggi mereka memerlukan sokongan.

Saya mencadangkan kepada mereka yang berkemampuan terutama mereka yang tidak mempunyai anak supaya mengambil mereka sebagai anak angkat.

Kita tidak perlu bimbang kerana apabila dibebaskan mereka tidak lagi dilabelkan sebagai penjenayah kerana cap jari mereka tidak diambil seperti terhadap banduan biasa dan jenayah yang dilakukan tidak direkodkan.

Dengan itu mereka boleh memulakan penghidupan yang baru.

0 ulasan: