Isnin, Jun 26, 2006

KEBENARAN





impian untuk menerbitkan antologi cerpen persendirian hanya tercapai pada tahun 2001 apabila Dewan Bahasa dan Pustaka menerbitkan kumpulan cerpen KEBENARAN.

Sebelum itu saya diberi peluang untuk menjadi penyelenggara antologi cerpen bersama berjudul PILIHAN HATIKU diterbitkan pada tahun 1993.

Kumpulan cerpen KEBENARAN mengandungi 21 buah cerpen yang saya hasilkan dari tahun 1990 hingga tahun 1998. 15 buah antaranya pernah tersiar dalam akhbar Mingguan Malaysia dan Utusan Zaman (jawi). 4 buah di antaranya pernah menang hadiah sayembara.

Kumpulan cerpen kebenaran ini memang tidak pernah diperkatakan atau didiskusikan dalam mana-mana majlis. Namun saya berasa satu penghargaan apabila seorang pelajar Siti Rashidah binti Mandahar dari Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi Universiti Putra Malaysia menjadikannya sebagai projek penyelidikan bagi memenuhi syarat keperluan bacelor sasteranya.

Cerpen KEBENARAN yang termuat dalam antologi ini juga telah dipilih sebagai menerima anugerah sastera negeri sembilan dalam kategori genre cerpen pada tahun 2005.

Semalam ada seorang kawan bertanya kenapa sejak tahun 2001 hingga sekarang tidak ada lagi antologi cerpen yang diterbitkan.

Jawapan saya sudah jarang menulis cerpen kerana saya menumpukan kepada penulisan novel.

Mana novel terbaru. Tidak adapun dalam pasaran…kawan saya itu macam memerli.

InsyaAllah bulan Julai ini muncul novel terbaru saya.

Apa judulnya.

RAHSIA.

0 ulasan: