Selasa, Mei 03, 2005

TELOK CEMPEDAK

Ramai berkelah
angin bertiup nyaman
Telok Cempedak

Kalau Negeri Sembilan terkenal dengan pantai Telok Kemang yang menjadi tumpuan para pelancong maka Kuantan juga terkenal dengan Telok Cempedaknya.

Sempena cuti 1hb Mei (hari buruh) saya isteri dan anak berkunjung ke rumah abang Nordin di Kuantan. Esoknya hari Isnin (2hb Mei) abang Nordin dan isterinya Tengku Zubaidah (adik Sultan Kelantan) membawa kami ke Telok Cempedak.

Seperti tempat perkelahan yang lain, Telok Cempedak juga dikunjungi ramai pelancong kebanyakannya dari luar. Di sana juga disediakan pelbagai kemudahan seperti gerai menjual makanan, gerai menjual cenderamata termasuk tempat penginapan hotel bertaraf 5 bintang.

Mereka yang ingin berbasikal pula disediakan kemudahan tersebut untuk membolehkan pelancong berbasikal di sekitar kawasan pantai.

Selain pemandangannya yang menarik dengan tiupan angin laut Cina Selatan yang nyaman para pelancong juga tertarik dengan monyet-monyet yang jinak.

Keindahan Telok Cempedak pernah dinyatakan oleh Biduanita Rafeah Buang dalam lagunya. Tapi sayangnya saya terlupa membawa kamera.

Kepada abang Nordin dan isterinya kami ucapkan terima kasih si daun keladi, kalau boleh kami nak datang lagi hehe.

0 ulasan: