Khamis, Mei 12, 2005

BILA TV ROSAK

Sekarang ini boleh dikatakan setiap rumah baik di kampung atau di bandar ada tv. Malah ada rumah yang mempunyai lebih dari sebuah tv. Menonton tv tak kiralah samaada astro, vcd atau sebagainya seolah menjadi kemestian bagi setiap orang. Kalau kita berada di pejabat kerajaan atau swasta ada di sediakan tv di ruang menunggu. Malah di hospital dan di balai polis juga ada disediakan tv. Begitu juga dalam bas, keretapi dan kapal terbang. Pendek kata tv sudah sinonim dalam kehidupan kita.

Kerana itu bila tv rosak kita mula rasa tak sedap hati. Rumah terasa sunyi. Kalau ada anak pasti mereka merengek minta dibaiki atau diganti dengan tv yang baru.

Beberapa hari yang lalu tv di rumah saya tetiba rosak. Puas godek-godek tapi tak menyala juga. Isteri saya yang suka menonton drama latin (sampai dia hafal tajuknya) mula nampak macam mati kutu. Hehe. Saya juga berasa kesunyian.

Dipendekkan cerita petang semalam saya dan isteri bawa tv ke pekan untuk dibaiki. Kata “doktor tv” perbelanjaan membaiki tv itu hampir RM 200.00. fikir punya fikir lebih baik beli baru. Tambahan pula tv itu dah lama. Kalau dibaikipun mungkin esok atau lusa rosak yang lain pula.

Maka saya dan isteri pun merayau di kedai menjual tv. Sesuatu yang dah lama tak kami lakukan. Punyalah banyaknya fesyen tv dari yang kecil hingga yang besar.

Paling menarik tv buatan negara Cina jauh lebih murah berbanding tv lain. Tv bersaiz 29” (saya rasa cukup besar) dijual dengan harga RM 500.00 sahaja berbanding jenama lain yang hampir RM 2,000.00.

Lalu saya teringat dulu orang memandang rendah barang-barang buatan Jepun. Tetapi akhirnya barang-barang buatan Jepun menguasai pasaran. Kini barang--barang dari negara Cina mula diminati ramai. Tambahan pula harganya jauh lebih murah.

Lalu saya pun berfikir. Apa ada pada jenama. Yang penting hati saya puas…hehe.

0 ulasan: