Selasa, Mei 31, 2005

CUKAI TANAH 31 MEI

Hari ini 31 Mei, hari terakhir untuk membayar cukai tanah. Ini bermakna sesiapa yang membuat bayaran selepas tarikh itu akan dikenakan denda. Sesiapa yang tidak membayarnya alamat tanah akan dirampas. Kabarnya memang ada tanah yang dirampas kerana tidak membayar cukai.

Kerana itu ramai para petani dan pekebun kecil menyerbu pejabat tanah untuk membayar cukai. Saya salah seorang di antara mereka. Punyalah ramainya orang sampai kena beratur panjang menunggu giliran.

Walaupun ada kemudahan komputer tetapi kerana terlalu ramai yang datang maka kerja memperoses agak lambat juga. Tambahan pula ramai yang membuat bayaran lebih dari satu geran tanah.

Seorang lelaki di depan saya merungut. Katanya, tanah tak seluas mana tapi punyalah susahnya hendak membayar cukai. Ada pula yang kata, tanah miliknya agak luas juga tapi tidak diusahakan kerana dia sudah tua anak-anak pula berkerja di bandar.

" Tanah tak berhasil tapi cukai kena bayar juga. Kalau tak bayar tanah kena rampas," rungutnya.

Tetapi bila difikir semula bukan salah siapa melainkan salah sendiri juga kerana lengah membuat bayaran. kalau di bayar sebelum bulan mei tentu tidak penat menunggu giliran. Tetapi... entahlah. Mungkin beginilah sikap orang kita. Suka menunggu di saat akhir.

0 ulasan: