Isnin, Disember 13, 2004

DULU DAN SEKARANG



Musim cuti sekolah ramai kanak-kanak berkhatan atau masuk jawi.
Dulu di zaman saya dikhatankan oleh Tok Mudim secara tradisional. Di sepit dengan dua bilah buluh atau kayu kecil kemudian dipotong dengan pisau pencukur.Tetapi sekarang dikhatankan oleh Doktor atau Pembantu Perubatan. Mereka gunakan peralatan moden.

Dulu sebelum kena "sunat" terpaksa mandi atau berendam dalam sungai sehingga sejuk menggigil dan kecut untuk mengurangkan rasa sakit dan mengurangkan darah keluar banyak. Sekarang tak perlu berendam lagi sebab dah ada ubat pelali.

Dulu selepas dipotong tempat luka dibubuh serbuk kopi untuk mengeringkan darahnya. Akibatnya bila darah kering serbuk kopi itu melekat pada tempat luka dan bila nak ditanggalkan punyalah seksanya.
Tetapi sekarang tempat luka dijahit dan yang terbaru digunakan leser menyebabkan luka cepat sembuh dan darah tidak banyak keluar.Dulu berkhatan sesuatu yang amat menyakitkan tetapi sekarang kanak-kanak boleh membaca komik semasa berkhatan.

Dalam satu majlis berkhatan, saya sempat berbual dengan Tok Mudim moden (dia seorang doktor swasta) Katanya sekarang ramai di kalangan mereka yang bukan islam minta dikhatankan kerana menyedari berkhatan baik untuk kesihatan dan kepuasan sex.
Mereka yang tak berkhatan dikatakan "kulup" dan kotoran melekat pada lapisan kulup itu. Katanya lagi, ada pula yang tak berkhatan kepalanya tak lepas keluar tertutup oleh kulup, keadaannya betul-betul macam kepala labi-labi. (kata doktor itu).

Sebenarnya kaum lelaki dilahirkan dengan keistimewaan dan kekurangan masing-masing. Semasa dikhatankan Tok Mudim sudah tahu kejantanan seseorang. Ada yang nampak garang tetapi ada juga yang macam itik pulang petang.
Ada pula mengatakan lelaki yang bersunat cara tradisional itu ayamnya lebih gagah dari yang bersunat cara moden. Itu saya tak pasti sebab tak pernah buat perbandingan. Tapi kalau saya masih ada anak lelaki yang belum bersunat, saya pilih cara moden sebab itu lebih selamat. kasihan tengok kena potong tanpa ubat pelali dan tanpa dijahit lukanya.

Kaum lelaki beruntung kerana merasa sakit bersunat cuma sekali saja berbanding kaum wanita yang terpaksa bersalin nyawa setiap kali melahirkan.Kalau ditanya pada lelaki sanggup di sunat sekali lagi?. Tentu jawapannya tak sanggup. Tapi kalau ditanya pada kaum ibu apakah sanggup melahirkan anak lagi?. Mereka akan menjawab sanggup.

Itulah salah satu kelebihan dan keistimewaan kaum wanita. Saya turut mengaguminya.

0 ulasan: