Isnin, Jun 18, 2007

SI BONGKOK TANJUNG PUTERI: REAL ATAU TIDAK?

Nama Si Bongkok Tanjung Puteri mula diperkenalkan oleh Shaharom Husain melalui pementasan teaternya. Menurut Shaharom Si Bongkok Tanjung Puteri watak yang benar wujud dan kuburnya ada di Belungkur.

Tetapi semasa bengkel penulisan novel sejarah Johor di Air Keroh tahun lalu saya bertanya kepada Prof Dr Abdullah Zakaria Ghazali, salah seorang penceramah dari Jabatan Sejarah Universiti Malaya, adakah Si Bongkok Tanjung Puteri wujud?.

Beliau menafikan kewujudannya kerana nama Si Bongkok Tanjung Puteri tidak pernah tercatat dalam sejarah Johor.

Lebih baik u tulis kisah pahlawan yang memang wujud seperti Panglima Besar Layot, Panglima Besar Salim,Panglima Besar Kadir,Panglima Besar Tok Siban, Panglima Besar Sancu. Atau Raja Berambut panjang yang nama-nama mereka memang tercatat dalam sejarah Perang Jementah, katanya.

Tetapi saya tetap tertarik kepada kisah Si Bongkok Tanjung Puteri. Walaupun namanya tidak tercatat dalam sejarah Johor tetapi dia pernah popular di kalangan rakyat Johor terutama di kalangan penduduk Selat Tebrau, Mersing, kukub, pontian kerana kisah itu berlaku di tempat tersebut.

Saya sudah selesai membaca dan menyemak pruf novel Si Bongkok Tanjung Puteri dan jika tidak ada apa-apa halangannya novel sejarah pahlawan Melayu (bukan pahlawan Malaysia) setebal lebih 500 halaman itu akan diterbitkan oleh PTS Fortune tidak lama lagi.

Saya yakin Si Bongkok Tanjung Puteri memang wujud tetapi kerana perjuangannya menentang arus maka dia dianggap penderhaka dan namanya disembunyikan dari lipatan sejarah.

1 ulasan:

Dato' P@F berkata...

salam tuan,

si bongkok tanjung puteri memang wujud. saya keturunannya dan mempunyai rekod salasilah si bongkok