Selasa, Februari 13, 2007

NOVEL SEJARAH ISLAM



Alhamdulillah, segala puji-pujian bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan Rasulullah SAW.

Khabarnya jualan novel sejarah Islam KHALID PEMBURU SYAHID dan SALAHUDIN PENAKLUK JERUSALEM pada Karnival Buku di PWTC dari 9hb hingga 12hb yang lalu, macam goreng pisang panas.

Sebagai penulis novel-novel tersebut tentulah saya berasa gembira dan bersyukur dengan limpah kurnia-Nya. Terima kasih juga kepada PTS yang berusaha menerbit dan memasarkannya.

Tidak lama lagi terbit pula kisah Tariq bin Ziyad dan Ikramah bin Abu Jahal. Empat buah novel sejarah Islam itu saya hasilkan serentak dalam tahun 2005.

Ada juga yang bertanya macam mana saya menghasilkan empat buah novel setiap satunya setebal 250 hingga 400 halaman dalam masa tidak sampai setahun?




Semuanya bermula setelah saya mengikuti bengkel penulisan yang dianjurkan oleh PTS dibawah bimbingan Puan Ainon Mohd.

Setelah mengikuti bengkel tersebut saya mendapat kekuatan untuk menulisnya.Walau bagaimanapun penerbitan novel sejarah pahlawan Islam yang ditulis dalam bentuk kreatif itu terlambat beberapa bulan kerana pihak PTS ingin memastikan konsep dan ketepatan faktanya. Mujurlah saya menulisnya berdasarkan rujukan buku-buku sejarah Islam termasuk hadis-hadis nabi. Peristiwa-peristiwa penting yang berlaku dalam kehidupan pahlawan-pahlawan Islam yang terkandung dalam novel itu bukan rekaan saya sendiri.

Novel tersebut sesuai dibaca oleh kanak-kanak, remaja dan dewasa kerana kisahnya berkisar mengenai kehebatan pahlawan-pahlawan Islam yang seharusnya dicontohi terutama oleh anak-anak muda dan pejuang-pejuang Islam.

Harapan saya semoga novel tersebut berjaya menembusi pasaran di negara-negara jiran. Harapan saya juga semoga novel tersebut diterjemahkan ke bahasa lain kerana pahlawan-pahlawan Islam bukan sahaja dikenali oleh orang-orang Melayu malah bangsa-bangsa lain juga terutama yang beragama Islam.

0 ulasan: