Rabu, Februari 07, 2007

MASJID AL AQSA DICEROBOH







Masjid Al Aqsa merupakan masjid yang ketiga terbesar bagi umat Islam selepas Masjidil Haram di Mekah dan Masjid Nabawi di Madinah. Masjid al Aqsa pernah menjadi kiblat yang pertama umat Islam sebelum beralih ke Kaabah.

Menurut sejarahnya Masjid ini pernah dikuasai oleh kerajaan Byzantine (Rome) selama beratus tahun kemudian berjaya dikuasai oleh Islam pada zaman pemerintahan Saidina Omar. Kemudian dikuasai oleh tentera Salib pada tahun 1099 dan berjaya direbut semula oleh Salahudin Al Ayubi pada tahun 1187.

Dan kini masjid tersebut dikuasai oleh Israil. Menurut laporan terbaru rejim ganas Israil telah menggali terowong di bawah Masjid Al Aqsa. Mereka menggunakan jentolak untuk memecahkan dinding masjid tersebut. Mereka juga menutup semua gerbang menuju ke kota Al Quds. Umat Islam tidak mampu berbuat apa-apa.

Bilakah Masjid Al Aqsa akan dikuasai semula oleh umat Islam?.

Sesungguhnya masjid tersebut hanya dapat dikuasai apabila muncul pemimpin yang ketakwaannya seperti Saidina Omar, keberaniannya seperti Khalid bin Walid dan semangat juangnya seperti Salahudin Al Ayubi.

Untuk mengetahui serta mengenang semula kegigihan dan semangat juang pahlawan Islam Salahudin Al Ayubi dalam usahanya menawan semula Masjid Al Aqsa bacalah novel Pahlawan Islam SALAHUDIN PENAKLUK JERUSALEM yang akan berada di pasaran bermula 15 Februari ini.

0 ulasan: