Selasa, Mac 01, 2005

PENULIS MUDA JELEBU


Jelebu sebuah daerah yang terletak agak terpencil di Negeri Sembilan turut melahirkan beberapa penulis wanita antara yang telah menempa nama di bidang penulisan ialah Siti Jasmina Ibrahim dan Norazah Aziz. Dan kini muncul dua orang lagi penulis muda yang mula menempa nama di alam penulisan mereka ialah Sarina Mohd Som dan Sharifah Salha bin Syed Ahmad.

Syarifah Salha Syed Ahmad lahir pada 19. April. 1981 di kampung Chenor Kuala Klawang dan kini penuntut tahun akhir Universiti al-Azhar, Mesir, Fakulti Syariah Islamiah.
Mula aktif menulis pada tahun 2003. Telah mempunyai antologi cerpen bersama Penulis Malaysia Timur Tengah. Cerpen Sharifah Salha bertajuk “Peristiwa Kala Hujan Turun” pernah tersiar di Berita Minggu pada 28 November 2004.
Sharifah Salha juga menyertai esastera.com dan baru-baru ini menyiarkan dua buah cerpen berjudul “RITA, KUPU-KUPU MALAM” dan “ DIBAWAH RUNTUHAN ITU”.


Sarina Mohd Som lahir di Simpang Durian, Jelebu kini bertugas sebagai Wartawan di Karangkraf. Beliau mula menulis sejak di tingkatan lima dan selalu mengikuti kursus atau bengkel penulisan yang dianjurkan oleh PEN.

Sarina Mohd Som berminat menulis novel dan kini sedang menulis novel berjudul “ BICARA HATI” bersama dengan A.Latip Talib.
Dengan kemunculan dua penulis muda wanita dari Jelebu ini pastinya akan memeriahkan lagi dunia sastera tanah air kita.

0 ulasan: