Isnin, Januari 24, 2005

WAWANCARA (1)

Sepertimana yang telah dijanjikan pada jam 11 pagi tadi satu temuramah antara saya dengan tiga pelajar UPM telah diadakan di sebuah restoran di Seremban. Saya sengaja memilih tempat tersebut kerana lebih sesuai untuk berbual panjang sambil menikmati makanan. Namun tiga pelajar Fakulti Bahasa Moden & Komunikasi, UPM itu lebih berminat menemuramah saya dari menikmati makanan yang dihidangkan. Saya juga tertarik dengan minat serta kesungguhan mereka terhadap kajian ilmiah yang sedang mereka jalankan.

Tiga pelajar tersebut memperkenalkan namanya sebagai Siti Rashidah Mandayar berasal dari Batu Pahat, Noraini Hassim dari Banting Selangor dan Siti Aishah Abd Rahim dari Batu Pahat. Siti Rashidah Mandayar dan Norani Hassim mengambil kursus B.A (Kesusasteraan Melayu) manakala Siti Aishah B.A (Bahasa & Linguistik Melayu).

Siti Rasidah Mandayar menumpukan kajian terhadap kumpulan Cerpen Kebenaran, Noraini pula banyak bertanya mengenai sebuah cerpen saya berjudul Tanah Adat yang terkumpul dalam antologi bersama Calar Mimpi manakala Siti Aishah banyak bertanya mengenai penglibatan saya dengan majalah internet Esastera.com.

Menurut Siti Rashidah Mandayar, dia memilih Kumpulan Cerpen Kebenaran kerana banyak menyentuh isu agama dan masyarakat.

“ Kalau kami kritik secara positif dan negatif Pak Latip tak marah?” tanya mereka.
“ Mana boleh marah sebab itu hak pembaca,” jawab saya.
Sebagai penulis saya menghargai setiap kritikan yang diberikan oleh pembaca. .

Malam tadi saya menerima berita dari seorang kawan dari Sabah mengatakan dalam satu bengkel penulisan yang dihadirinya buku saya Kumpulan Cerpen Kebenaran juga telah dijadikan bahan rujukan kepada peserta kursus tersebut. Kabarnya ada ura-ura hendak menjemput saya ke Sabah. Alhamdulillah

0 ulasan: