Rabu, Julai 30, 2008

SULTAN MUHAMAD AL FATEH


Kisah Sultan Muhamad al Fateh yang ketika berusia 21 tahun telah memimpin 250,000 tentera Turki menakluk Konstantinopel, kemudian menakluk negara-negara Eropah termasuk rantau Balkan akan diceritakan dalam bentuk novel dan akan diterbitkan oleh PTS Fortuna tidak lama lagi.

Ramai yang bertanya bila Novel Sultan Muhamad al Fateh akan diterbitkan. InsyaAllah ia akan menyusul selepas novel Abu Bakar Sahabat Sejati terbit. Semakan prufnya telah selesai.

Sultan Muhamad al Fateh sejak dalam buaian telah difirasatkan oleh seorang wali dan ulamak tekenal pada masa itu bernama Syeikh Syamsudin al Wali yang mengatakan anak inilah yang akan menakluk Konstantinopel.

Walaupun beliau dilahirkan untuk menjadi seorang penakluk namun tidak semudah itu perjalannnya. Sultan Muhamad al Fateh terpaksa berusaha gigih bagi mendidik dirinya menjadi pemimpin yang baik, mendidik tenteranya menjadi tentera yang baik serta mendidik rakyatnya menjadi rakyat yang baik, barulah kejayaan itu diperolehinya. Ini sesuai dengan sabda Nabi Muhamad saw yang bermaksud, Konstantinopel akan ditakluk oleh pemimpin yang baik, tentera yang baik dan rakyat yang baik.

Kisah Sultan Muhamad al Fateh ini diceritakan dari sejak lahir, termasuk suka duka tangis tertawa beliau sehingga menghembuskan nafas yang terakhir.

InsyaAllah, novel Sultan Muhamad al Fateh Penakluk Eropah akan terbit tidak lama lagi.

0 ulasan: