Jumaat, Oktober 12, 2007

SI BONGKOK TANJUNG PUTERI


ULASAN WEB SUTERA

http://pasalbuku.blogspot.com/

Pertama sekali, saya berpendapat kita patut meraikan kehadiran novel-novel sejarah sebegini dalam persada sastera tanah air kita.

Novel sejarah memang amat kurang dalam pasaran, terutamanya untuk bacaan golongan dewasa dan professional. Jadi novel Si Bongkok Tanjung Puteri seharusnya dialu-alukan oleh kita semua.

Paling ketara novel ini berlainan ialah kerana dialog-dialognya yang banyak, kurang penerangan sampingan bagi setiap plot. Tambahan pula setiap plot dan sub-plot disusun pendek tetapi padat.Walaupaun amat kurang penerangan tambahan bagi suasana dan setiap persekitaran yang wujud dalam plot, namun melalui dialog-dialog yang dipaparkan kita dapat melihat dan merasai sesuatu lokasi tersebut.

Saya berkata begitu kerana dialog yang disediakan oleh saudara Abdul Latip Talib mantap dan mempunyai unsur penerangan tersendiri.

Kepada khalayak yang tidak cenderung untuk membaca buku-buku sejarah berbentuk ilmiah, novel sejarah seperti Si Bongkok Tanjung Puteri merupakan alternatif terbaik bagi menjejaki perjuangan bangsa dalam memerangi penjajah.

Tidak dinafikan bahawa penjajah Inggeris memainkan peranan penting bagi lebih mengeruhkan pergolakan politik dalam pentadbiran kerajaan Johor ketika itu. Niat jahat pihak Inggeris, seperti yang digambarkan dalam novel ini, ibarat menangguk di air keruh. Bukannya menyelesaikan perselisihan, malah mencurahkan minyak ke bara api.

Saya kasihan dengan nasib Panglima Putih yang disebabkan peranan Inggeris, sanggup membunuh abangnya Si Bongkok. Pastinya perjuangan Si Bongkok ikhlas bagi membebaskan bangsanya dari dibelenggu Inggeris.

Cumanya komen ikhlas saya ialah kalau dapat dikurangkan harganya. Kalau harga dapat dikurangkan, mengikut hemat saya, novel ini akan lebih memujuk untuk dibeli oleh pembaca, terutamanya khalayak yang kurang meminati novel sejarah.

Bukankah khalayak tersebut yang terbesar yang semestinya difokuskan oleh pihak PTS dalam merangka strategi penjualan?

Walau apapun, tahniah dari saya untuk penulis!

----------------------------------------------------

Norfazila Binti Nordin
Petaling Jaya
Selangor

Saya masih mencari buku Encik Latip yang bertajuk ' Si Bongkok Tanjung Puteri' . Insyaallah menurut pekerja MPH buku tersebut akan ada stoknya selepas raya nanti .

Kalau tidak ada halangan , besar kemungkinan saya akan mengambil kisah ini sebagai kajian tesis saya . Mungkin saya boleh meminta bantuan Encik Latip nanti sekiranya Encik Latip tidak keberatan .

Sekian , wassalam .

--------------------------------------------------------

Alhamdulillah,

Semenjak novel sejarah pahlawan Melayu Si Bongkok Tanjung Puteri diterbitkan kira-kira sebulan yang lalu sambutan daripada pembaca amat menggalakan. Ramai juga yang membuat pesanan awal berserta autograf daripada saya. Paling ramai pembelinya dari Johor.

Encik Radzlan penduduk Belungkur yang menunjukkan saya di mana pusara Si Bongkok Tanjung Puteri memaklumkan, sejak berita mengenai pahlawan itu tersiar dalam Berita Minggu dan semenjak novel mengenai pahlawan terbilang itu diterbitkan sudah ada pihak yang berkuasa di Johor datang melawat pusara tersebut dan mereka berjanji akan memberi perhatian terhadap pusara pahlawan terbilang itu.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

slamat ied fitri kepada Datuk ya! Woww...pengin nak baca Datuk punya novel. Tapi apa pasal kat sini tak ade novel Datuk lah. Cuma di malaysia sajakah?

S.Lestari.