Rabu, September 26, 2007

MACAM-MACAM RAGAM



Arab News melaporkan saf hadapan Masjidil Haram dan Masjidil Nabawi disewakan antara 1,000 hingga 1,500 rial kepada para jemaah yang datang sepanjang Ramadan.

Jual beli itu dilakukan dengan cara penjaga saf datang lebih awal lalu menduduki saf-saf paling di hadapan kemudian tempat duduknya diberikan kepada pelanggan yang telah membuat tempahan awal.
Di masjidil Nabawi Madinah pula tempat yang menjadi rebutan di kawasan Raudhah. Peniaga Saf hadapan itu berlumba-lumba datang awal bagi menduduki saf-saf tersebut lalu kemudiannya diserahkan kepada pembelinya.

Urusan jual beli saf itu kadangkala dilakukan secara terang-terang tetapi pihak berkuasa tidak dapat mengambil tindakan kerana dilakukan secara suka sama suka.

Bersembahyang di Masjidil Haram 100.000 kali lebih baik dari bersembahyang di tempat lain. Mungkin kerana itu masing-masing berebut hendak duduk di saf paling hadapan.

Syekh Ahmad bin Qasim al-Ghamdi, Presiden Kebajikan Makkah mengatakan, menyewakan tempat di dalam Masjidil Haram adalah pelanggaran syariah yang serius.

"Shaf terdepan bukanlah untuk diperjualbelikan, tapi untuk diperjuangkan. Menjadi shaf terdepan haruslah dengan niat ibadah dan menjadi jamaah yang lebih awal, bukan untuk disewakan, " ujarnya.

Menurut Syekh Ahmad, hal ini telah merusak ibadah Ramadan dan mengotori kesucian Masjidil Haram.

0 ulasan: