Isnin, September 10, 2007

BENARKAH HANG TUAH WUJUD


Puan Siti Rafidah Hassan (seorang penulis PTS) bertanya melalui emelnya kepada saya, “Benarkah Hang Tuah itu wujud?”

Dalam novel Setelah Roboh Kota Melaka memang ada diceritakan Sultan Mahmud Shah memerintahkan Hang Tuah menyerang kapal-kapal Portugis di perairan Selat Melaka. Laksamana Hang Tuah bersama hulubalang Melaka menaiki perahu perang lalu menyerang kapal-kapal perang Portugis itu. Maka berlaku pertempuran yang sengit antara kedua belah pihak. Dalam pertempuran itu Hang Tuah terkena tembakan peluru meriam lalu jatuh terpelanting ke dalam laut.

Saya yakin Hang Tuah itu memang wujud. Selain dalam Hikayat Hang Tuah nama pahlawan itu juga disebut dalam sejarah Melayu. Malah dalam hikayat Raja-Raja Pasai juga ada tercatat nama Hang Tuah.

Dalam Hikayat Hang Tuah pahlawan itu dikatakan ghaib atau menghilanhgkan diri. Tetapi dalam sejarah Melayu Hang Tuah dikatakan terkena peluru Meriam Portugis lalu tercampak ke dalam laut.
Saya yakin pahlawan Melayu itu wujud. Kerana itu dirakamkan watak Hang Tuah dalam novel sejarah Setelah Roboh Kota Melaka..

19 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Mungkin disebabkan tiada pusara Hang Tuah maka dikatakan Hang Tuah hanya sebagai satu mitos sahaja.

Lazimnya setiap yang hidup pasti akan mati jua akhirnya. Sudah pasti pusara menjadi petanda kewujudannya sebelum ini.

Jika dikatakan Hang Tuah menghilang begitu sahaja tidak mungkin.

Jika terkena meriam maka jasadnya tidak disemadikankah?

Bagaimana dengan kehidupannya? Adakah dia mempunyai keturunan?

Latiptalib berkata...

Puan Rafidah,

Pusara Hang Tuah ada di Tanjung Keling Melaka.

Hang Tuah lahir di Kampung Sungai Duyung Melaka pada tahun 1444. Ayahnya bernama Hang Mahmud dan ibunya Dang Merdu wati.

Hang Tuah mempunyai anak bernama Hang Nadim.

Tanpa Nama berkata...

Hang Tuah orang Cina bukan orang Melayu. Buktinya pangkal nama Hang itu sama seperti Hang Li Po.

Latiptalib berkata...

Alangkah lucunya bila ada yang mengatakan Hang Tuah itu orang Cina.

Apakah ‘hang’ itu milik bangsa Cina saja?. Bagi orang Kedah biasa dengan sebutan “hang”.

Pada zaman kesultanan Melayu Melaka, pelbagai gelaran diberikan oleh sultan kepada mereka yang berkhidmat dengan baginda. Hang juga adalah salah satu gelaran yang dikurniakan sultan.

Tun Mamat yang diperintahkan oleh Sultan pergi meminang Puteri Gunung Ledang juga mendapat gelaran Hang Setia. Selain itu ada Hang Isap, Hang Ishak dan ramai lagi yang pangkal namanya bermula Hang.

Ayah Hang Tuah bernama Hang Mahmud. Menasabahkah Hang Mahmud itu orang Cina?

Siapa Hang Li Poo?

Dia dikatakan puteri Raja Cina yang dikahwinkan dengan Sultan Melaka.

Nama asalanya Li Poo sahaja. Tetapi setelah berkahwin dengan sultan Melaka mendapat gelaran Hang Li Poo.

Tanpa Nama berkata...

Benarkah Hang Nadim itu anak Hang Tuah? Setahu saya Hang Nadim anak Hang Jebat. Adakah ini Hang Nadim yang sama dalam kisah 'Singapura dilanggar Todak'?

Hamzah Ali berkata...

Izinkan saya membuat pembetulan di sini. Semasa kedatngangan Portugis, Hang Tuah sudah lama meninggalkan Melaka untuk pergi menyendiri. Cerita mengenai Hang Tuah terkena meriam hanya rekaan. Hang Nadim pula adalah anak Hang Jebat. Saya mempunyai bukti yang kukuh kerana saya merupakan keturunan Hang Nadim salasilah dari Laksamana Ibrahim di Kedah. Keluarga saya mempunyai kitab2 lama tentang sejarah melayu yang asli dan bukan seperti sejarah yang telah dimanipulasikan yang ada sekarang ini. Saya juga meminati koleksi penulisan Abdul Latib Talib tetapi ingin menasihati supaya penulis banyank membuat kajian terlebih dahulu sebelum menulis dan menjual kepada umum. Kerana apabila menulis perihal sejarah,kita menulis mengenai keturunan sesorang...terima kasih

Budak Busan berkata...

terlalu banyak sejarah yang telah menipu kita..melainkan keturunan dia sahaja yg tahu akan salasilah keluarganya sendiri..hingga kan orang tidak percaya taming sari ada pada sultan perak..wahal kebanyakan masyarakat hanya ketahui hang tuah telah buang keris itu ke dalam sungai..adakah benar??

jebat berkata...

nak tawu ker cerita sebenar tentang hang tuah

jebat berkata...

SALAM SEMUA..HANG TUAH adalah seorang lelaki yang datang nya dari negeri cina dan mahu mengenali islam dengan lebih dekat.BELIAU tiba di negeri MELAKA pada hujung kurun ke 14 dan telah di anak angkatkan oleh ayah dan ibu JEBAT.Nama sebenar HANG TUAH adalah ENG TYU AH setelah memeluk islam menjadi HANG TUAH.Beliau dan JEBAT adalah saudara angkat.Pada pertengahan kurun ke 14 TUAH MENDAPAT UTUSAN dari negeri cina iaitu ayah kandung tuah salah seoran kerabat di raja yang mana negeri cina di serang majapahit dan jebat mengikutnya ke negeri cina menyelesaikan masalah itu bersama sahabat karib jebat iaitu KASTURI.Disana mereka bertemu dengan saudara tuah iaitu ENG LI KYU DAN ENG LI KYIR.Setelah MENGALAHKAN PERWIRA MAJAPAHIT DIMANA BERNAMA SRI TAMING IAITU SEORANG YANG MENGAMALKAN ILMU HITAM kerabat diraja cina telah menjadikan kasturi dan jebat salah seorang ahli kelurga mereka dengan memberi GELARAN nama (ENG).TAMING SARI BUKAN LAH KERIS YANG MANA KITA SEMUA TAHU ia adalah sejenis LEMBING PUAKA YANG DIGUNAKAN OLEH SRI TAMING perwira majapahit setelah perwira tersebut mati ditangan sendiri kerana tersilap langkah lembing tersebut tercucuk diri sendiri.Maka lembing itu dibakar bersama perwira majapahit .SRI TAMING apabila cina menyebut perkatAan melayu akan terbaliK menjadi TAMING SARI.ITULAH YANG DISEBUT OLEH TUAH(TERKUBUR SUDAH TAMING SARI..!!)sepatutnya dalam perkataan melayu (SUDAH TERKUBUR SRI TAMING).kisah hang tuah adalah sejarah negeri cina.itu lah sebenarnya kisah hang tuah.Kalau betul hang tuah adalah melayu(TAKKAN MELAYU HILANG DI DUNIA)mengapa ayat ini di perkatakan dan beliau sendiri hilang.TERSERAH KEPADA ANDA SEMUA UNTUK PERCAYA @ TIDAK.THANKS.....

EWEW berkata...

salam kenal, assalamualaikum wbt.

watak hang tuah memang benar wujud. izinkan saya beri pencerahan sedikit.

Tok guru tuah, iaitu Adi Putra mempunyai 2 org anak. Dang Merdu dan Dang Biru.

Dang merdu berkahwin dengan tok tuah. dan dang merdu berkahwin dengan dang biru.

hasil perkahwinan :

hang tuah + dang merdu = 5 anak

hang jebat + dang biru = hang nadim

ketununan sebelah hang tuah, memang sy kenali.

sekarang sedang mencari keturunan nasab sebelah tok jebat,

jika mengetahui sila hubungi saya. mymhilmi@gmail.com

Tanpa Nama berkata...

Nama Hang Tuah adalah gelaran sahaja.Nama sebenarnya Tuah.Begitulah juga dengan Hang Li Po nama sebenarnya Li Po.Demikian lah juga dengan sahabat sahabatnya yang berempat itu.Jadi Hang Tuah bukan Cina

Adiratna Safi berkata...

Assalammualaikum saudara Hilmi,

mohon approve saya di fb.

terima kasih.

Unknown berkata...

Masabila majapahit serang cina pulak..meraban betul la...lainkali kalau xtahu diam...

Unknown berkata...

Yg sbnrnya wujud ke hang tuah dan sahabatnya? Jika wujud mn keturunan beliau dan sahabatnya...hanya nama ibu dan bapq hang tuahkah yg di sebut sejarah?

Unknown berkata...

Klu btul hang tuah dan sahabatnya wujud knp hanya nama bapa dan ibu hang tuah sahaja di sebut...nama ibu dan bapa sahabatnya tdk diceritakn

Unknown berkata...

Hambalh keturunan laksamana hang tuah

Unknown berkata...

Teuku ibrahim bin Teuku mahmud nama sebenar hang tuah..maulana sayyid ibrahim asmoro samarkand guru kepada ayah hang tuah. Maulana sayyid ibrahim juga ayah kpd sunan ampel atau@raden rahmat..adi putera itu seorang ulama terkenal yg beruzlah dibukit panau..dia menjadi guru kepada teuku ibrahim(hang tuah)..nama sebenar adi putera. Syekh thahaudin . K bye...

billiontraderman berkata...

Macam karang buku cerite jer penulis ni

billiontraderman berkata...

Macam karang buku cerite jer penulis ni