Selasa, Julai 31, 2007

MENCARI JEJAK SI BONGKOK


Pohon-pohon kelapa yang mencuar tinggi menaungi perkampungan nelayan yang terletak di tepi pantai itu. Kebanyakan penghuninya menjadi nelayan namun ada juga yang menanam padi dan sayur-sayuran. Mereka tinggal di pondok-pondok beratap rembia. Walaupun kehidupan mereka nampak daif namun kelihatan gembira.
Hari itu seperti hari-hari sebelumnya, apabila menjelang petang, perahu-perahu nelayan kelihatan mendarat di pantai dengan membawa hasil tangkapan masing-masing. Damak, suami Inang turun dari perahu bersama kawan-kawannya. Mereka nampak gembira walaupun penat bekerja kerana sehari suntuk berada di laut. Damak berjalan pulang ke rumahnya. Di bahunya tergantung serawan jala dan kantung ikan. Setibanya Damak di halaman rumah, Inang turun menyambut kepulangan suaminya.
Di mana anak-anak kita Bongkok dan Putih?”tanya Damak kepada isterinya.

Ini adalah petikan dari bab 1 novel Si Bongkok Tanjung Puteri.
Sebelum sampai ke Belungkur saya bayangkan ia sebuah perkampungan nelayan seperti yang saya gambarkan dalam novel itu. Tetapi alangkah hampanya kerana Belungkur dan Tanjung Puteri sekarang tidak seperti yang saya gambarkan. Kawasan tersebut telah ditanam dengan Kelapa Sawit manakala bukit Tanjung Puteri terbiar dipenuhi hutan.
Tempat itu yang dulunya sebuah perkampungan nelayan kina Cuma didiami tidak sampai 10 keluarga kerana penghuninya sudah berpindah ke tempat lain.

Ketika saya berdiri di tepi pantai tergambar Si Bongkok dan kawan-kawannya sedang memintas kapal-kapal Inggeris yang melalui kawasan tersebut. Maka berlaku pertempuran di laut.
Saya bayangkan juga di tepi pantai inilah berlakunya pertarungan antara Si Bongkok Tanjung Puteri dengan adiknya panglima Putih yang berakhir dengan tewasnya Si bongkok.

Harga: RM 32.00 / RM 35.00 (Sabah & Sarawak)
ISBN: ISBN 983-192-188-7
Barcode: 978-983-192-188-3
Jumlah Halaman: 576 halaman
Tarikh Terbit: 31 July 2007
Skor : [ dari 5 ]

0 ulasan: