Khamis, April 05, 2007

DARI UNIKA PTS




Harga: RM 22.90 / RM 25.90 (Sabah & Sarawak)
ISBN: ISBN 978-983-192-068-8
Barcode: 978-983-192-068-8
Jumlah Halaman: 240 halaman
Tarikh Terbit: 10 April 2007
Skor : [ dari 5 ]



Siri novel sejarah Islam ini adalah contoh bagaimana dengan menggunakan teknik-teknik penulisan dalam surah Yusuf seseorang novelis dapat meningkatkan penghasilan kreatifnya berlipat kali ganda.

Bukan hanya penulis itu dapat menulis lebih banyak novel, malah novel-novel itu juga lebih berkualiti penceritaannya.

Dalam bengkel surah Yusuf, saudara akan belajar teknik menuliskan babak-babak sejarah Islam yang selama ini sukar dituliskan dengan menggunakan teknik penulisan konvensional disebabkan babak-babak itu melibatkan Nabi Muhammad dan sabahat-sabahat karib beliau.

Abdul Latip Talib saat ini sedang menuliskan novel Sultan Muhammad al-Fateh, khalifah Utsmaniah di Turki yang berjaya menakluki ibu kota empayar Rom-Timur yang beragama Kristian, Constantinople, lalu mengislamkannya dan menamakannya semula sebagai Istanbul. Constantine adalah maharaja Romawi yang pertama masuk Kristian.

Selesai penulisan novel Sultan Muhamad al-Fateh, ia akan disusuli dengan novel Amru bin Ash, lelaki yang mengislamkan seluruh negeri Mesir, yang rakyatnya pada waktu itu beragama Kristian ataupun agama nenek-moyang.

Teknik surah Yusuf adalah mazhab rasmi penulisan kreatif PTS.

Apakah saudara menulis cerita kanak-kanak, novel-novel remaja, jibunsyi mahupun kisah-kisah agama, gunakan teknik-teknik surah Yusuf. Mudah-mudahan, dengan mencontohi sunnah Quran, karya saudara lebih afdhal.

.

0 ulasan: