Ahad, Februari 25, 2007

SIAPA ITU?


Siapa Itu...: Pengembaraan cari ayah membawa tuah
Oleh Shaidah Shafie

ABD Latip Talib, meskipun sudah lebih separuh abad masih cergas dalam kegiatan berpersatuan khususnya anjuran Persatuan Penulis Negeri Sembilan (PEN) dan masih mampu menghasilkan karya remaja yang bertenaga.

Kecemerlangannya dalam menangani genre terbabit dibuktikan dengan kekerapan beliau memenangi beberapa hadiah sastera kategori karya remaja dan terkini novelnya, Berarak Awan Pilu (BAP), memenangi hadiah ketiga sastera Utusan pada 2005.

Abd Latip bersyukur dengan kemenangannya itu kerana novel berkenaan meskipun dalam kategori remaja, tetapi mengetengahkan mesej positif dan BAP juga mempunyai nostalgia tersendiri dalam hidupnya.

Novel berkenaan menampilkan Shafik sebagai remaja yang bermusafir mencari bapa kandung dan sayalah remaja berkenaan, tetapi nama dan lokasi ditukar kerana ia karya kreatif,katanya pada pertemuan dengan Sastera di Balai Berita, baru-baru ini.

Abd Latip, 53, membesar sebagai remaja yang banyak menyimpan kisah duka lantaran ketiadaan bapa sehingga pelbagai tohmahan dilemparkan terhadapnya, memaksanya nekad mencari bapa yang lama menghilangkan diri.

Saya dibesarkan ibu sehingga berusia 12 tahun dan dalam tempoh itu ramai yang mempersoalkan mengapa saya tidak berbapa. Apabila saya bertanya kepada ibu dan nenek, kedua-duanya hanya mendiamkan diri,katanya yang memulakan pencarian pada usia 40 tahun.

Abd Latip berkata, akibat kesulitan hidup, beliau lebih banyak menghabiskan masa di Rumah Anak Yatim Ulu Gadong dan pulang sekali sekala menjenguk ibu dan nenek di kampung.

Selepas bekerja dan berumahtangga, hasrat mencari bapa semakin memuncak dalam diri sehinggalah pada satu hari, beliau mengambil cuti selama seminggu untuk ke Pulau Pinang, negeri kelahiran bapanya.

Sebelum itu, saya memang sentiasa berdoa dan bermunajat kepada Allah agar memberi petunjuk mengenai bapa. Nenek ada memberitahu bapa berasal dari Pulau Pinang manakala ibu saya isteri kedua, katanya.

Sebaik tiba di Pulau Pinang, beliau meminta pemandu teksi menghantarnya ke masjid berhampiran Tanjung Bungah memandangkan rumah Allah itu bersedia menerima tetamu tidak diundang pada bila-bila masa.

Di masjid berkenaan, Abd Latib menunaikan solat yang terlepas selain memanjatkan doa kepada Allah agar menemukannya dengan insan yang dirindui sejak bertahun-tahun lamanya.

Saya kemudian bertanya kepada individu yang ditemui di luar masjid dan diberitahu Talib Ghani sudah berpindah ke Singapura dan tiada khabar berita, tetapi anak perempuan dari isteri pertamanya didakwa menetap di kawasan perumahan berdekatan, katanya.

Berbekalkan niat yang tulus, Abd Latip mengunjungi rumah Che Su Talib dan reaksi spontan Che Su ialah sangsi untuk menjemput beliau masuk, memandangkan dirinya tidak dikenali dan dilihat sebagai orang asing.

Abd Latip tidak mendedahkan niat kedatangannya ke rumah Che Su dan hanya memperkenalkan diri sebagai anak Talib Ghani selepas Che Su mengatakan wajah beliau seiras dengan Talib.

Beliau tidak teragak-agak mendapat alamat kediaman bapanya di Singapura daripada Che Su dan menaiki kereta api menuju ke Tanjung Pagar pada hari yang sama kerana desakan rindu.

Di Tanjung Pagar, saya sekali lagi meminta pemandu teksi berbangsa Cina menghantar saya ke masjid berdekatan. Selesai solat Isyak, saya bertanya kepada jemaah di situ mengenai bapa saya, katanya.

Ibarat bulan jatuh ke riba, jemaah masjid itu menghantar beliau ke rumah Talib Ghani yang dicari selama ini dan kehadiran Abd Latip pada larut malam mencetus syahdu tersendiri.

Saya terkejut kerana bapa bersama isteri dan sembilan anaknya sudah bersiap sedia menunggu ketibaan saya. Meskipun suasana sepi seketika ketika ketibaan saya kerana mereka tidak mengetahui niat sebenar kedatangan saya, mereka terharu,katanya.

Bertolak daripada peristiwa itu, Abd Latip menyedari perhubungan antara bapa dan anak tidak akan putus dan keyakinan tinggi menyebabkan beliau tekad bermusafir dalam masa seminggu mencari waris keturunan di Singapura.

Ketika di Pulau Pinang saya mensasarkan masjid sebagai lokasi pertama yang dituju dan di Singapura juga saya berserah kepada Allah dengan menjadikan rumah Allah sebagai destinasi persinggahan pertama.

Saya berdoa tanpa jemu dan yakin ikhtiar terbaik adalah dengan berusaha mencarinya tanpa niat serong. Kerinduan untuk melihat saya mempunyai seorang ayah yang menjadi mainan rakan sebaya menggerakkan saya untuk terus berusaha, katanya yang mengakui kini memiliki keluarga besar dan bersyukur dengan anugerah Allah.

Pengalaman membesar tanpa bapa itu yang merangsang Abd Latip menjadi individu yang kaya dengan perasaan dan idea sehingga gelodak rasanya mampu dicurahkan dalam karya berbentuk novel, cerpen dan skrip drama radio.

PROFIL

Abdul Latip Talib
Tarikh lahir: 1954
Tempat lahir: Rembau, Negeri Sembilan
Pendidikan: Sek (U) Menengah Tinggi Seremban, Negeri Sembilan.
Antologi puisi bersama: Jika Kau Rindu.
Kumpulan cerpen: Kebenaran.
Novel: Antaranya Berarak Awan Pilu, Randau Ruai, Tariq Ziyad, Ikramah Abu Jahal, Salahudin Penakluk Jerusalem dan Khalid Memburu Syahid.
Pencapaian: Anugerah Sastera Negeri Sembilan, Pemenang Ketiga Kategori Novel Remaja Hadiah Sastera Utusan 2005 melalui Berarak Awan Pilu dan pemenang pertama Peraduan Menulis Novel Sastera dan Budaya Sarawak 2005 melalui Randau Ruai.

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Amat terharu membawa catatan pencarian ini. syukur alhamdulillah akhirnya dapat bertemu jua. Sesungguhnya jodoh pertemuan semuanya di tangan Tuhan, kita hanya perlu berusaha.

Imran Yusuf berkata...

Saya begitu terharu membaca catatan Tuan Abd Latip Talib mengenai pencarian ayah tuan itu.

Saya juga membesar tanpa kehadiran bapa di sebahagian hidup saya semasa kanak-kanak dan remaja. Itu Tuan Abd Latip dan saya ada persamaan. Namun bezanya saya tidak perlu mencari bapa saya, kerana dia sendiri yang beberapa kali mengunjungi saya semasa saya tinggal dengan datuk dan nenek tiri saya.

Selamat maju jaya Tuan Abd Latip. Semoga novel-novel mengenai tokoh-tokoh Islam tuan berjaya di pasaran dan menjadi karya evergreen.

Panaharjuna berkata...

Pak Latip,terbaru ini sekolah Agama Ulu Gadong itu telah membuahkan kisah yang mengemparkan bila 2 dari 5 orang pelajar lelaki yang keluar dari asrama itu didapati mati dalam keadaan ngerio di landasan keretapi. Menurut khabar pak saudara saya yang duduk di Kampung Gadong itu, budak-budak lelaki itu ada pernah mengugut hendak memukul orang-orang tua disitu apabila saya dinasihati. Saya fikir sudah tiba masanya pelajar-pelajar ini diberi tindakan rotan