Isnin, September 25, 2006

RAMADAN PENUH KEBERKATAN

Ramadan mula dirasakan sejak bulan Rajab lagi. Malah ada yang mula berpuasa pada bulan tersebut. Kini Ramadan telah menjelang tiba dan kita umat Islam diwajibkan berpuasa.

Bulan Ramadan penuh dengan keberkatan, kerahmatan dan keampunan. Allah memberikan ganjaran pahala yang berlipat ganda kepada mereka yang beramal saleh.

Sepanjang Ramadan amalan-amalan sunat ganjarannya sama seperti amalan fardhu, dan amalan fardhu diberi ganjaran 70 kali ganda. Amalan berpuasa di bulan Ramadan akan memberi syafaat di hari akhirat. Pintu syurga terbuka kepada mereka yang berpuasa kerana berpuasa itu menghapus dosa-dosa yang lalu.

Pada bulan Ramadan kita juga digalakan mengerjakan sembahyang Terawih yang tidak ada pada bulan lain. Ganjaran pahalanya juga amar besar. Selain itu kita digalakan membaca al Quran.

Sabda Rasulullah saw. "Barangsiapa membaca satu ayat Al-Quran pada bulan Ramadan, ganjarannya sama seperti mengkhatam Al-Quran pada bulan-bulan yang lain."

Saidina Ali bin Abi Thalib pernah bertanya, "Ya Rasulullah, apa amalan yang paling utama pada bulan ini?"

Baginda menjawab, "Amalan yang paling utama pada bulan ini adalah menjaga diri dari melakukan perkara yang diharamkan oleh Allah swt.”

Semoga pada bulan yang suci ini kita mendapat rahmat dan keampunan. Amin.

Selamat berpuasa.

0 ulasan: