Isnin, Ogos 14, 2006

BILA ANAK GRADUAN



Setiap ibu dan bapa pasti inginkan anak-anak mereka menjadi anak yang soleh dan solehah, berjaya dalam pelajaran serta dapat berbakti kepada agama bangsa dan tanah air. Kerana itu mereka sanggup berkorban masa tenaga dan harta untuk pendidikan anak-anak.

Namun tidak semua anak-anak yang dapat memenuhi impian ibu dan bapa kerana ramai di antara mereka terjebak dengan gejala yang tidak baik seperti menagih dadah dan sebagainya. Bukan salah ibu mengandung…

Walaupun belajar di universiti bukan jaminan untuk berjaya dalam hidup, sebab ramai juga yang tidak berjaya melanjutkan pelajaran ke universiti tetapi berjaya juga dalam kehidupan, namun itulah ukuran kejayaan seseorang di bidang pelajaran.

Dan apabila anak bergelar graduan tentulah ibu bapa berasa gembira kerana impian untuk melihat anak mereka berjaya dalam pelajaran telah tercapai.

Namun ramai juga ibu bapa yang bimbang tentang masa depan anak-anak kerana ramai graduan yang menganggur. Memang benar universiti tempat menimba ilmu pengetahuan namun ibu bapa tentu mengharapkan anak-anak mereka yang graduan itu berjaya dalam kehidupan samaada bekerja makan gaji atau kerja sendiri.

Sesungguhnya, rezeki itu daripada Allah dan kita disuruh berusaha untuk mendapatkannya. Kini anak-anak saya telah bekerja dan mereka sudah boleh berdikari. Alhamdulillah…

0 ulasan: