Selasa, Ogos 01, 2006

BENGKEL PENULISAN DI JELEBU

Memang agak payah untuk mengumpulkan ramai penulis di peringkat daerah apabila diadakan bengkel atau kursus penulisan.Namun kami tetap berasa gembira kerana apa yang dirancang telah berjaya dilaksanakan.

Ini adalah kali ke tiga Majlis Kebudayaan Daerah Jelebu dengan Kerjasama Persatuan Penulis Negeri Sembilan (PEN) mengadakan bengkel penulisan. Aktiviti seperti ini akan terus diadakan kerana mendapat sokongan dan bantuan dari banyak pihak ternasuk dari YB Datuk Razak Mansor, Ahli Mesyuarat Kerajaan Negeri Sembilan (Adun Pertang). Beliau juga telah menghulurkan peruntukan untuk menggerakkan aktiviti seperti ini. .

Pada mulanya kami menjangka paling kurang 40 orang peserta yang datang berdasarkan senarai nama yang diberikan. Tetapi Cuma 25 orang sahaja yang dapat hadir. Namun kami tidak berasa kecewa kerana peserta telah menunjukkan minat untuk menghasilkan novel. Ada pula di antara mereka yang sememangnya telah ada asas di bidang penulisan seperti Fahd Razy, Syarifah Salha dan Nuralana. Ada pula yang sedang menggarap novel seperti Wan Salmah, Noriah Noor Rahim dan Zanifa Azura. Paling menarik sepasang suami isteri Kamarul Zaman Mohd dan isterinya Norizam Sinoh yang sama-sama meminati bidang penulisan.

Peserta tertarik dengan konsep novel islami seperti yang diperkatakan oleh puan Ainon Mohd. Mereka juga tertarik dengan konsep hadiah sastera utusan yang diperkatakan oleh puan Noor Azah Aziz

Dalam sesi forum peserta dapat berkenalan dan berkongsi pengalaman menulis dengan ahli panel terdiri daripada Fahd Razy, Sarina Mohd Som, Syarifah Salha dan Nor Ashikin Wahid (editor PTS).

Pada majlis penutup YB Datuk Razak Mansur telah menyampaikan sijil penyertaan kepada semua peserta bengkel serta melancarkan 3 novel karya penulis-penulis Jelebu iaitu 6:20 oleh Siti Jasmina Ibrahim. Beraraklah Awan Pilu oleh Abd Latip Talib dan Keranamu Sofea oleh Sarina Mohd Som.

Kalau ada sumur di ladang
Boleh kita menumpang mandi
Kalau ada umur nan panjang
Tahun depan berbengkel lagi.

0 ulasan: