Isnin, Julai 10, 2006

BERARAKLAH AWAN PILU

Saya suka membaca novel yang menyentuh perasaan sehingga boleh mengalirkan air mata. Contohnya novel HARTINI dan DI BAWAH LINDUNGAN KAABAH.

Saya pernah bercita-cita hendak menulis novel seperti itu. Dalam bengkel penulisan, penceramah selalu mengatakan kisah dari pengalaman sendiri lebih berkesan dan mudah menyentuh perasaan.

Kebetulan saya ada kisah sedih yang pernah dilalui pada zaman kanak-kanak. Pernah mengalami bagaimana sukarnya kehidupan seorang anak tanpa kasih sayang dari seorang ayah. Maka saya rakamkan kisah suka duka itu dalam novel BERARAKLAH AWAN PILU.

Temanya mengisahkan seorang anak merantau ke Brunei untuk mencari seorang ayah yang telah bercerai dengan ibunya sejak dia masih dalam kandungan. Dengan berlatar belakangkan Jelebu dan negara Brunei Darussalam maka terhasillah novel BERARAKLAH AWAN PILU. Judul asaLnya MENCARI AYAH.

Bersyukur kerana novel remaja itu menang tempat ke 3 hadiah sastera utusan 2005. Walaupun menang sayembara bukan matlamat utama saya menulis namun dapat mengembirakan hati saya dan memberi semangat untuk terus menulis.

Alhamdulillah.

0 ulasan: