Selasa, April 18, 2006

SAYANGI ANAK YATIM

Menjadi anak kehilangan ayah bukanlah kehendak si kecil yang baru meniti usia. Kerana itu Islam menyuruh kita menyayangi anak yatim atau anak yang kehilangan ayah. Mereka yang menzalimi anak yatim Allah memberi amaran dengan balasan azab neraka.

Tidak dapat dinafikan memang ada yang memandang hina kepada anak yatim. Mereka yang pernah mengalaminya pasti masih ingat macam mana layanan masyarakat terhadap mereka semasa kecil. Si anak kecil itu akan ingat siapa yang pernah buat baik kepada dirinya dan siapa pula yang pernah menghinanya.

Saya berseru kepada anda sayangi dan hormatilah anak-anak yatim. Jangan sakiti hati mereka.


Rasulullah s.a.w bersabda,

Rumah yang terlebih baik dari rumah orang muslim ialah rumah yang didalamnya ada anak yatim dan diberikan layanan yang baik terhadapnya. Tetapi rumah yang terlebih jahat ialah rumah seorang muslim yang di dalamnya ada anak yatim tetapi diberi layanan tidak baik terhadapnya. Aku dan mereka yang memelihara anak-anak yatim itu berada dalam syurga.


Siapa yang memelihara satu atau dua anak yatim kemudian mereka bersabar dalam memelihara mereka, berbuat kebajikan kerana Allah s.w.t nescaya adalah aku dan dia seperti dua jariku ini berada di dalam Syurga.

Kanak-kanak yang ada bapa, disapukan kepalanya daripada hadapan hingga belakang kepalanya. Anak yatim disapu kepalanya dari belakang hingga ke hadapan kepalanya.

Dalam Syurga ada satu kampung bernama kampung kesukaan mereka yang memasukinya ialah mereka yang menyayangi anak-anak yatim.

0 ulasan: