Jumaat, April 21, 2006

ANTARA KESAL DAN BAHAGIA

Dalam hidup ini ada kalanya kita berasa kesal dan ada kalanya kita berasa bahagia. Itulah antara pengalaman yang ingin saya ceritakan.

Beberapa bulan yang lalu seorang kawan lama mengadu dia hampir diistiharkan muflis kerana bebanan hutang yang ditanggungnya. Saya tidak dapat membantunya kerana ketika itu saya juga kesempitan duit.

Hingga sekarang saya berasa kesal kerana tidak dapat menolongnya.

Beberapa minggu yang lalu dalam perjalanan balik dari kuala lumpur, ketika menunggu komuter saya didatangi oleh seorang lelaki berusia 60an. Wajahnya macam orang susah hati. dia menghampiri saya lalu mengadu masalahnya.

Dia daripada sabah, datang ke semenanjung mengunjungi anak perempuannya seorang doktor di Kelantan. Setelah berkunjung ke rumah anaknya maka diapun hendak balik ke Sabah. Naik bas ke kuala lumpur dan seterusnya ke KLIA.

Dia mengadu beg duitnya tertinggal dalam kereta anaknya menyebabkan dia tak berduit lansung. Hari sudah petang, dia perlu duit untuk makan dan menyewa hotel tempat bermalam. Dia dah telefon anaknya di Kelantan tetapi hanya dapat datang ke KL pada keesokan harinya.

Saya tak ada sedara di sini tak tahu kepada siapa nak mengadu, katanya.
Dipendekkan cerita saya berasa kasihan lalu membantunya.

Beberapa hari yang lalu seorang kenalan mengirim sms. Anak saya yg sedang belajar di universiti kehabisan duit belanja. Duit simpanan saya dah habis. Gaji dapat minggu depan. Boleh tolong pinjamkan duit?. Saya minta no akaun anaknya lalu masukkan duit ke bank.

Saya mendapat satu kepuasan kerana dapat membantu mereka yang memerlukan.

Saya berasa bahagia.

0 ulasan: