Sabtu, Mac 18, 2006

LAGI ISU TUDUNG

Tidak lama dulu ada seorang wanita Islam yang bekerja di sebuah hotel dibuang kerja kerana memakai tudung. Wanita itu telah membuat aduan dan berita tersebut tersiar dalam surat khabar. Maka isu itu menarik perhatian orang ramai termasuk para pemimpin negara.

Beberapa hari yang lalu saya menghadiri seminar di Kuala Lumpur Internasional Hotel. Sebelum ini telah beberapa kali saya menginap di hotel yang sama. Apa yang menarik perhatian saya sudah ada pekerja di hotel tersebut, termasuk penyambut tetamu yang memakai tudung. Pada saya ini satu perubahan yang menarik. Apakah hotel yang lain juga telah membenarkan pekerjanya memakai tudung?.

Sebelum ini pekerja hotel memang tidak dibenarkan memakai tudung. Malah semasa temuduga pihak hotel telah memberi amaran tidak boleh memakainya. Tetapi setelah isu itu menarik perhatian ramai mungkin sudah dibolehkan. Harap-harap begitulah.

Semasa makan tengahhari ada yang bertanya, kenapa pembaca berita tv tidak memakai tudung?. Bukan sahaja di Malaysia, Indonesia dan Brunei malah di negara Arab sendiri pembaca berita wanita tidak memakai tudung. Adakah mereka dilarang atau sengaja tidak mahu memakainya?. Dilarang memakai tudung dengan tidak mahu bertudung adalah perkara yang berbeza.

Persoalannya kenapa masih ada yang melarang wanita Islam memakai tudung di tempat kerja?.

0 ulasan: