Khamis, Februari 16, 2006

KELEBIHAN IMAM SYAFIE

Pada suatu hari Imam Syafie berkunjung ke rumah Imam Ahmad bin Hambal (Imam Hambali). Selepas makan malam Imam Syafie terus masuk ke bilik yang disediakan untuknya dan beliau segera berbaring. Anak gadis Imam Hambali yang memerhatikan perlakuan Imam Syafie tidak senang hati lalu mengadu kepada ayahnya.

'Syafie bukan seorang yang alim. Ada tiga perkara yang tidak berkenan di hatiku,katanya.

'Apa dia?'tanya Imam Ahmad bin Hambal.

'Pertama bila saya hidangkan makanan diapun makan dengan banyaknya. Kedua, dia tidak bangun solat tahajud. Dan ketiga, dia sembahyang subuh tanpa berwuduk.'

Imam Hambali pun meminta penjelasan daripada Imam Syafie mengenai aduan anak gadisnya itu. Dengan tersenyum imam Syafie pun berkata.

'Memang betul saya banyak makan di rumahmu kerana saya tahu makanan yang diberikan itu halal dan baik. Saya tidak ragu-ragu memakannya. Engkau juga seorang yang pemurah. Makanan yang diberi oleh seorang yang pemurah menjadi ubat tetapi makanan yang diberi oleh orang yang bakhil itu penyakit. Saya banyak makan bukan supaya kenyang tetapi hendak berubat dengan makananmu itu.

'Mengapa engkau tidak bangun sembahyang tahajud?'tanya Imam Hambali lagi.

'Setelah saya meletakkan kepala di atas bantal tiba-tiba saya merasakan seolah Al Quran dan Hadis dibentangkan di hadapan saya. Dengan izin Allah malam tadi saya dapat menyelesaikan 72 masalah ilmu fiqah sehingga saya tidak sempat solat tahajud.

'Kenapa engkau sembahyang subuh tanpa berwudhuk?'

'Malam tadi saya tidak tidur walau sekejap pun. Saya solat subuh dengan wudhuk solat isyak.'

0 ulasan: