Selasa, Februari 07, 2006

HARI-HARI TERAKHIR SEORANG BIDUAN

Pada malam khamis yang lalu (1/2) saya nampak penyanyi S.Jibeng sedang menyanyi di pasar malam di pekan kuala Klawang, Jelebu. Tidak ada pentas kerana dia menyanyi sambil duduk di atas kerusi yang diletakkan di atas tanah sambil memegang pembesar suara diiringi oleh seorang pemain gitar. Di belakangnya kelihatan seorang wanita dan beberapa orang kanak-kanak. (mungkin isteri dan anak-anaknya) di depan beliau terdapat sebuah tin empat segi (bekas tin biskut) bertulis berilah sumbangan ikhlas untuk S.Jibeng.

Kemudian esoknya sekali lagi saya melihat S.Jibeng di pasar tani Simpang Pertang dengan gaya yang sama.

Dan kali terakhir saya melihatnya pada pagi hari ahad (5/2) di pasar tani Kuala Klawang.Kerana dia penyanyi yang dikenali ramai maka agak ramai juga yang menyaksikan persembahannya.

Saya berasa kasihan melihatnya kerana hanya beberapa orang sahaja yang bermurah hati memasukkan duit ke dalam tin derma ikhlas tersebut. Mungkin wang yang didapatinya tidak cukup untuk duit minyak datang ke Jelebu. Belum termasuk penginapan dan makan minumnya.

Kalau persembahan terbuka seperti itu dibuat di kawasan bandar mungkin agak ramai juga yang memahaminya dan memasukkan duit ke dalam tabung yang disediakan tetapi bila dibuat di kawasan pedalaman yang penontonnya ramai terdiri dari orantg-orang kampung mereka semacam seronok menyaksikan persembahan S.Jibeng tetapi semacam malu-malu hendak memasukkan duit ke dalam tabung yang disediakan.

Pada hari ini saya tersentak bila mendengar berita di tv S.Jibeng telah meninggal dunia di hospital Johor bharu.

Menurut pembaca berita S Jibeng meninggal dunia setelah balik dari membuat persembahan di Jelebu. al fatihah.

0 ulasan: