Selasa, Disember 13, 2005

CATATAN PERJALANAN KE SARAWAK

Setelah lebih seminggu berlalu namun seperti baru semalam saya berada di kucing. Banyak kenangan yang hendak ditulis dalam blog peribadi ini mengenai perjalanan ke Sarawak, majlis penyampaian hadiah yang sungguh bermakna, berjalan-jalan di tepi sungai Sarawak bersama keluarga, membeli kraftangan Sarawak, menginap di Merdeka Palace, bertemu dengan penulis-penulis Sarawak, dan lain-lain lagi. Semuanya tersimpan dalam memori menjadi kenangan sepanjang hayat.

Setelah 8 tahun tidak ke Sarawak, saya rasa seperti baru pertama kali sampai kerana banyak perubahannya. Bandar Kucing kelihatan bersih dan di hias indah. Di tebing sungai Sarawak dibina laluan berjalan kaki yang cantik. Cuma makanan sahaja agak kurang ngam dengan selera kami yang biasa makan masak lemak cili api.

Walaubagaimanapun saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Aghata yang membuat tempahan untuk kami menginap pada malam pertama di Hotel Grand Continental. Dia juga yang menunggu ketibaan kami di lapangan terbang Kucing dengan keretanya. Terima kasih Aghata.

Pada sebelah malamnya Cikgu Jamaludin dan Isterinya, orang semenanjung bertugas di Sarawak, membawa kami bersiar-siar di bandar Kucing dengan Vannya. kemudian kami singgah makan malam di sebuah restoran di Satok. Kata Cikgu Jamaludin tidak sah ke Sarawak kalau tak makan Mee Kolok dan membeli tikar Sarawak.

Terima kasih juga diucapkan kepada DBP Sarawak terutama Puan Hajijah Mainol yang menempatkan kami di Hotel Merdeka Palace. Saya dan keluarga di beri bilik suite di tingkat 18. Bilik itu sungguh selesa untuk kami sekeluarga.

Dan esoknya abang Nahar (Pemandu DBP Sarawak) menghantar kami membeli cenderamata dan beliau juga yang menghantar kami ke lapangan terbang Kucing semasa balik. Terima kasih abang Nahar.

Terima kasih juga diucapkan kepada kerajaan Sarawak yang menaja satu peraduan menulis sastera kreatif bertaraf kebangsaan dan diselenggarakan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka Cawangan Sarawak dengan bantuan GAPENA dan PUTERA.

Saya bersyukur kepada Allah yang memberi rezeki dengan membawa pulang hadiah RM16,000.00 (Novel RM15,000.00 dan cerpen RM1,000.00). Alhamdulillah.

Puncak Santubung tinggi di awan
mudik perahu menuju selat
negeri sarawak dalam kenangan
tidak kulupa sepanjang hayat.

0 ulasan: