Isnin, Oktober 10, 2005

OH SALAHUDIN

Salahudin Al Ayubi seorang pahlawan Islam yang terbilang. Antara jasanya ialah menggantikan fahaman Syiah di Mesir dengan fahaman Ahli Sunnah Waljamaah, mengalahkan tentera Eropah dalam perang Salib dan kejayaan paling berharga berjaya menawan Baitul Muqaddis. Beliau juga yang menganjurkan perayaan maulidur Rasul sebagai memperingati hari keputeraan Nabi Muhammad SAW.

Sultan Salahudin Al Ayubi berbangsa Kurdis yang dilahirkan di Tikrit meninggal dunia pada hari Rabu, 27 Safar, 589H, pada usia 57 tahun.

Walaupun baginda seorang Sultan yang memerintah Mesir, Syria dan Palestin, pernah mengalahkan tentera Eropah dalam perang Salib namun kehidupan Salahudin Al Ayubi amat sederhana. Di ceritakan baginda tidak pernah membayar zakat harta kerana tidak pernah menyimpan harta yang banyak.

Ketika meninggal dunia Salahudin Al Ayubi hanya meninggalkan beberapa dinar yang jumlahnya tidak mencukupi untuk perbelanjaan pengebumiannya.

Kisah Pahlawan Islam yang terbilang itu diceritakan dalam pelbagai versi namun tidak ada yang menepati kisah yang sebenarnya.

Sebuah filem berjudul KINGDOM OF HEAVEN hanya menceritakan kehebatan tentera salib tetapi seolah sengaja tidak menonjolkan kehebatan Salahudin Al Ayubi.

Sepanjang bulan puasa ini TV1 ada menyiarkan drama arab berjudul SALADIN. Setelah beberapa episod ditayangkan saya masih tercari-cari di manakah Salahudin Al Ayubi yang sebenarnya?.

0 ulasan: