Jumaat, September 09, 2005

NOVEL TARIQ BIN ZIYAD


Alhamdulillah,

Penulisan manuskrip Tariq bin Ziyad telah selesai. Dan saya berasa amat gembira apabila Puan Ainon Mohd memaklumkan kepada saya PTS PUBLICATIONS & DISTRIBUTORS SDN BHD akan menerbitkannya.

Idea menulis novel tersebut bermula apabila saya berkunjung ke pejabat PTS yang terletak di Bukit Tinggi Bentong. Puan Ainon Mohd dalam kesibukannya sempat juga meluangkan masa berbincang dengan saya lebih 2 jam mengenai projek penulisan novel patriotik yang hendak diterbitkan. Dan saya menawarkan diri untuk menulis kisah pahlawan-pahlawan Islam yang akan ditulis dalam bentuk novel.

Saya memilih Tariq bin Ziyad kerana tokoh tersebut jarang diperkatakan berbanding pahlawan lain seperti Khalid bin Al Walid dan Salahuddin Al Ayubi. Sedangkan pahlawan tersebutlah yang menyebabkan Islam betapak di Sepanyol selama hampir 500 tahun.

Penulisan novel tersebut berjalan lancar kerana apabila siap bab pertama saya mengirimkannya kepada Puan Ainon melalui emal untuk di baca dan di edit. Dan Puan Ainon memaklumkan segera kepada saya jika terdapat kesilapan atau ada bahagian yang perlu dibuat tambahan. Dan pada bab yang pertama itu saya mendapat tunjuk ajar dari Puan Ainon bagaimana corak penulisan yang dikehendaki oleh PTS.

Alhamdulillah bab kedua dan seterusnya tiada lagi masalah malah Puan Ainon berpuas hati dan terus memberi semangat kepada saya untuk menulisnya.

Pada saya ini sesuatu yang amat menarik. Selama ini apabila manuskrip di hantar ke penerbit , manuskrip tersebut terperam betahun-tahun tanpa kabar berita. Saya tidak pernah dihubungi oleh editornya apatahlagi oleh bosnya. Mungkin sebuk kot…hehe

Berbalik pada Novel Tariq bin Ziyad. Saya membuat penulisan terakhir pada malam 31 Ogos. Saya tidak sempat menyaksikan konset malam merdeka kerana menyiapkannya hingga ke pagi.

Dan selepas itu badan rasa demam, kepala sakit kerana tak cukup tidur. Tetapi penat lelah hingga demam itu rasa sudah terubat apabila Puan Ainon memaklumkan kepada saya dia tertarik dan seronok membaca manuskrip Tariq bin Ziyad dan pihak PTS akan menerbitkannya dalam bentuk novel dan buku bergambar.
InsyaAllah.

0 ulasan: