Rabu, Ogos 31, 2005

MERDEKA

31hb Ogos datang lagi.

Hari ini genap 48 tahun negara kita mencapai kemerdekaan. Dan seperti biasa ulangtahun yang bersejarah itu disambut dengan pelbagai acara. Malam tadi ada persembahan di tv. Pagi ini ada lagi acara menyambut hari kemerdekaan yang disiarkan secara lansung.

Masa anak-anak masih kecil pernah juga bawa mereka menyaksikan perbarisan di Kuala Lumpur. Tetapi sekarang hanya menontonya dari rumah sahaja.

Malam tadi, semasa Solat Maghrib dan Isyak, masjid di kampung saya dihiasi api dari pelita minyak tanah yang disangkutkan pada tiang-tiang pagar masjid. Pada petangnya di pasang Jalur Gemilang.

Ramai yang bercakap mengenai kemerdekaan. Dan ramai pula yang mengajak kita menghayati makna kemerdekaan. Saya tersenyum bila mendengar seorang artis dalam satu rancangan astro berkata merdeka artinya kita bebas memilih jalan hidup kita. samaada jalan kiri atau jalan kanan.

Selamat Hari Ulangtahun Kemerdekaan.

MERDEKA. MERDEKA. MERDEKA.

Isnin, Ogos 29, 2005

SETELAH 26 TAHUN


Siang bertukar malam, hari berganti minggu, minggu beralih ke bulan dan bulan berubah ke tahun, diam tak diam rupanya perkahwinan kami sudah menjangkau ke usia 26 tahun.

Diam tak diam, anak-anak kami dah besar panjang..hehe. Along telah berusia 25 tahun (dah boleh kahwin sebab ayahnya dulu berkahwin umur 25 tahun..hehe) angah 24 tahun dan adik yang bongsu 22 tahun (masih menuntut di tahun akhir).

Along dan angah berkongsi menyewa rumah di kajang. Yang bongsu pula kerana berada di tahun akhir terpaksa duduk di luar kampus dan menyewa rumah di bandar baru bangi.

Sepanjang 26 tahun usia perkahwinan kami rasa bahagia alhamdulillah. Petuanya mudah saja. Makan bersama, tidur bersama dan sembahyang bersama. Pasti mesra dan bahagia. Kalau makan tak lagi bersama. Tidur pun tak lagi bersama, itu dah bahaya,hehe

Setelah 26 tahun usia perkahwinan, anak-anak dah semakin dewasa. Along kini dah berkerja. Angah pula mendalami kemahiran bahasa Inggerisnya disamping buat kerja sambilan di tempat Along pada hari sabtu dan ahad.

Anak yang bongsu pula, kerana dia menghambil jurusan sains matematik, pada setiap hari sabtu dan ahad mengajar tusyen. Dia dibayar RM25.00 satu jam untuk mengajar matematik. Pendapatannya?. Alhamdulillah.

Setelah 26 tahun perkahwinan, bahagia melihat anak-anak yang semakin dewasa. Mereka dah pandai berdikari. Ayah dan ibu mereka tinggal berdua saja di rumah. Macam pengantin baru yang lama, hehe

Rabu, Ogos 24, 2005

TARIQ BIN ZIYAD

PAHLAWAN LIDAH API

BAB: 10

“ Kemenangan tuan telah melemahkan semangat askar-askar Gotik. Mereka tak berani lagi menentang tentera Islam secara terbuka. Mereka kini bagaikan tikus takutkan burung helang. Lari betempiaran menyelamatkan diri,” kata Julian dalam satu pertemuannya dengan Tariq bin Ziyad.

Keduanya berdiri di tebing sungai Barbate. Cahaya matahari semakin redup. Air sungai yang menelan raja Roderick itu mengalir tenang. Kelihatan seekor helang menyambar ikan. Cengkaman kukunya yang kuat itu menyebabkan ikan tidak dapat lagi melepaskan dirinya.
“ Keadaan sekarang dah berubah. Tentera Islam bagaikan burung helang. Askar-askar Gotik bagaikan ikan. Helang akan terus menyambar mangsanya. Dan setiap kali helang menyambar ikan tak dapat melepaskan diri,” kata Julian sambil memuji kehebatan tentera Islam. Kemudian katanya lagi.
“ Panglima Tariq seorang yang hebat dan bijaksana. Goted pula seorang yang bodoh dan tinggi egonya. Kerana kebijaksanaan panglima mengatur strategi perang maka dengan mudah tentera Roderick dapat dikalahkan.”
“ Kemenangan kami dengan izin Allah. Tanpa bantuan dari Allah kami tak akan berjaya,” kata panglima Tariq pula. Dia masih dengan sifat merendah dirinya.
“ Kekalahan tentera Gotik menyebabkan mereka patah semangat, hilang keyakinan diri dan ramai diantara mereka yang mengalami terkanan jiwa. Saya mendapat maklumat ini dari orang ramai,” kata Julian.
“ Beritahu mereka bahawa saya akan mengampunkan mereka kalau meletak senjata dan menyerah diri. Sebaliknya kalau mereka melawan akan kami tentang habis-habisan,” kata ketua panglima tentera Islam itu.

“ Baiklah, akan saya hebahkan tawaran ini kepada askar-askar Gotik. Mereka sedang dalam ketakutan. Kalau berita ini sampai kepada mereka pasti ianya sesuatu yang mengembirakan,” balas Julian pula.

“ Bagaimana pula dengan Goted?. Adakah dia masih hidup?” tiba-tiba Tariq teringat ketua askar Gotik itu.

“ Dia telah melantik dirinya menjadi raja menggantikan Roderick. Tetapi orang ramai tak mengiktirafnya. Hanya saki baki askar-askar Gotik yang masih setia dengannya sahaja yang menyokong.”

“ Berapa ramai bilangan askar-askar yang masih setia kepada Goted? Tanya Tariq bin Ziyad.
“ Agak ramai juga kerana Goted berjanji akan menaikkan pangkat dan memberi harta yang banyak kalau dia menjadi raja. Kerana itu Goted menghasut rakyat supaya membenci tuan. Dia berusaha mengumpulkan kekuatan untuk menghalau keluar tentera Islam dari bumi Andalusia,” jawapan Julian itu menaikkan kemarahan Tariq bin Ziyad. “ Dimana mereka sekarang?” tanya ketua panglima tentera Islam itu.
“ Di satu tempat yang jauh terpencil. Saya tahu tempat itu. Adakah panglima hendak ke sana?” tanya Julian semula.

“ Iya, kami tak akan biarkan mereka begitu saja. Kami akan memeranginya,” jawab Tariq bin Ziyad.

“ Saya dan orang-orang saya sedia membantu. Kami boleh menjadi penunjuk jalan,” balas Julian.

Tariq bin Ziyad gembira mendengarnya. Dia memberi kepada Julian pelbagai hadiah dari harta rampasan perang yang ditinggalkan oleh askar-askar Roderick.

“ Pemberian ini sebagai hadiah di atas bantuan yang diberikan kepada kami,” kata Tariq bin Ziyad.

“ Terima kasih panglima. Saya dan orang-orang saya sedia membantu tentera Islam untuk menghapuskan askar-askar Gotik yang kejam itu,” balas Julian. Dia berasa amat gembira.

Esoknya Tariq bin Ziyad membawa pasukan tenteranya ke satu tempat di mana Goted dan askar-askarnya bersembunyi. Tetapi berita mengenai kedatangan tentera Islam itu telah sampai ke pengetahuan Goted. Dia dan pasukan tenteranya sempat melarikan diri.
“ Mungkin ada yang membocoran maklumat rahsia kita kepada musuh,” kata panglima Amir dengan rasa kesal.
“ Boleh kami siasat siapa yang menghianati kita, wahai panglima?” tanya panglima Malik pula.

“ Tak perlu. Biarkan saja,” jawap Tariq bin Ziyad.

“ Kenapa panglima?” tanya panglima Amir yang berasa tidak berpuas hati.

“ Biarkan pemberi maklumat itu menyampaikannya kepada musuh kita. Ini akan membuat mereka berasa takut,” jawab Tariq bin Ziyad.

“ Saya rasa Julian yang membocorkan rahsia kita kepada pihak musuh. Selain daripada kita Cuma dia seorang yang mengetahuinya,” bisik Sufian yang sejak mula memang mencurigai Julian.

“ Jangan menuduh tanpa bukti,” balas Tariq bin Ziyad. “ Dan jangan rosakkan hubungan baik antara kita dengan Julian. Kerana dia banyak membantu kita. Melainkan kalau sudah terbukti angkara dia.”

“ Baiklah, panglima. Maafkan saya,” ujar Sufian.

Perbualan mereka terhenti bila Julian datang. “ Wahai panglima, tak jauh dari sini ada sebuah perkampungan. Mungkin Goted dan askar-askarnya sedang bersembunyi di kampung itu,” katanya.

Tariq bin Ziyad tertarik hati mendengarnya. “ Tunjukkan kepada kami jalan menuju ke kampung itu,” katanya.

Panglima Malik berbisik ke telinga ketuanya. “ Elok kita berhati-hati. mungkin ini satu perangkap,” katanya.

“ Saya bersumpah tidak akan menghianati kamu!” kata Julian kerana dia dapat mendengar apa yang dibisikkan itu.

“ Panglima Malik ini amat berhati-hati orangnya. Kerana itu dia sentiasa berwaspada,” kata Tariq bin Ziyad sambil memujuk Julian agar tidak berkecil hati.

“ Saya dituduh penghianat oleh Goted dan askar-askarnya. Kerana itu saya tak mahu tentera Islam pula menuduh saya begitu,” kata Julian.

“ Berapa ramaikah penduduk kampung itu?. Adakah mereka juga dari bangsa Gotik?” tanya Panglima Tariq bin Ziyad.

“ Jumlah mereka melebihi seribu orang termasuk kanak-kanak. Dan mereka dari bangsa Gotik. Kerana itu mereka penyokong kuat raja Roderick. Elok panglima berhati-hati bila ke sana,” jawab Julian.

“ InsyaAllah, kami akan berhati-hati. namun kami tak takut mati,” balas Tariq bin Ziyad.

“ Kenapa panglima tak takut mati?”

“ Sesiapa yang mati dalam perjuangan ini akan dimasukkan ke dalam syurga. Kami yakin dengan janji Tuhan kami.”

Julian tertawa sambil berlalu. Sikap Julian itu menyinggung perasaan panglima Malik dan panglima Amir. “ Dia seperti mempersendakan kita,” kata panglima Malik.

“ Mungkin dia tak percaya adanya syurga,” balas panglima Amir pula.

“ Orang seperti Julian elok dipancung sahaja kepalanya,” marah panglima Malik.

“ Kenapa kamu berdua tak suka kepada Julian?” tanya Tariq bin Ziyad.

“ Dia selalu bertanya mengenai Islam tetapi dia tak mahu memeluk agama Islam. Saya tak percayakan dia. Sebab kalau dia sanggup menghianati tanah airnya sendiri, tidak mustahil dia juga akan sanggup menghianati kita,” jawab panglima Malik.

“ Malaupun Julian bukan orang Islam tetapi dia tidak memusuhi kita. Malah dia sanggup menolong kita memerangi askar-askar Roderick. Kita tidak boleh buruk sangka kepadanya. Kita mesti bersikap baik terhadapnya,” kata Tariq bin Ziyad.

“ Kita suruh dia masuk Islam. Kalau tak mahu kita bunuh,” kata panglima Amir pula.

“ Apakah Islam menyuruh kita buat begitu?” tanya Tariq bin Ziyad. Kemudian katanya lagi.

“ Rakyat negara ini sedang memerhati dan menilai kita. Kalau kita buat kesilapan mereka tidak yakin lagi dengan kita. Sebagai contoh, kalau kita bunuh Julian, para penyokongnya akan mengatakan kita tidak boleh dipercayai kerana sanggup membunuh orang yang membantu kita mengalahkan Roderick.”

(KISAH PAHLAWAN-PAHLAWAN ISLAM INI AKAN DITERBITKAN OLEH PTS PUBLICATIONS & DISTRIBUTORS SDN BHD)

Ahad, Ogos 21, 2005

BENGKEL PTS


Semalam (20/8) saya ke Hulu Klang menghadiri bengkel penulisan yang dianjurkan oleh PTS. Pesertanya terdiri dari mereka yang berminat menulis untuk penerbitan tersebut.

Peserta bengkel dibimbing oleh Puan Ainon Mohd. Antara lain Puan Ainon menerangkan betapa mustahaknya penulis memahami apa itu hak cipta dan apa itu hak penerbitan.

Selain itu penulis juga mesti memahami kepentingan karya yang menjadi harta intelek mereka.

Kata Puan Ainon, PTS Cuma mengambil hak penerbitan sahaja. Ini berbeza dengan penerbit lain yang mengambil hak cipta.

Dalam menghasilkan karya, Puan Ainon menyarankan agar penulis menjadikan surah Yusof sebagai panduan.

Kemudian para peserta dibahagikan kepada 3 kumpulan dengan 3 orang mentor.

Kami tidak lagi berbincang mengenai teknik, tema atau sebagainya tetapi terus kepada, apa tajuk buku yang saya nak tulis.

Kemudian kami sama-sama berbincang serta memberi idea bagaimana untuk menghasilkannya.

Khamis, Ogos 18, 2005

TARIQ BIN ZIYAD

BAB:2
Julian dan rombongannya dibawa ke sebuah tempat penginapan. Di situ mereka berehat sementara menunggu Musa bin Nusair selesai bermesyuarat.

“ Biarkan aku bersendirian. Aku perlukan ketenangan,” kata Julian sambil menyuruh pembantunya keluar dari bilik itu.

Julian mengelamun. Tiba-tiba terbayang wajah Florinda, anak gadis kesayangannya yang sedang meningkat remaja. Tetapi kini permata hatinya itu sudah tiada. Kenangan itu menguasai fikirannya.

“ Wahai anakda kesayangan ayahda. Demi keselamatanmu, jangan selalu keluar rumah”

“ Kenapa ayahda?”

“ Anakda seorang gadis yang cantik jelita. Ramai yang memuji kecantikanmu. Ayahda bimbang…”

“ Janganlah risau ayahda. Julius akan mengahwini anakda tak lama lagi.”

“ Itulah yang ayahda bimbangkan.”

“ Ayahda tak suka kepada Julius?. Bukankah dia seorang pemuda yang tampan?. Keluarganya berpangkat seperti kita juga. Dia seorang peniaga yang kaya.”

“ Ayahda bukan bimbangkan Julius. Tetapi ayahda bimbang si tua laknat itu.”

“ Si tua laknat?. Siapa yang ayahda maksudkan?”

“ Raja Roderick . Dia lelaki bernafsu binatang. Sudah ramai gadis-gadis jelita yang menjadi mangsa kerakusan nafsunya. Ayahda bimbang anakda pula menjadi mangsa.”

“ Jangan bimbang ayahda. Pandailah anakda menjaga diri. Si kejam itu tak tahu kewujudan anakda di muka bumi ini.”

“ Ramai talibarut Roderick berkeliaran di merata tempat. Ayahda bimbang ada yang melaporkan mengenai kecantikan anakda kepada baginda.”

“ Benarkah ayahda?. Anakda sudah berasa takut. Apa yang harus anakda lakukan?”

“ Jangan keluar rumah sebab askar-askar Roderick berkeliaran di mana-mana. Kalau mereka ternampak gadis yang jelita akan diculiknya untuk dipersembahkan kepada si tua laknat itu.”

“ Baiklah, ayahda.”

Tiba-tiba kedengaran bunyi pintu rumah mereka diketuk dari luar. Wajah Florinda pucat.

“ Mungkin itu askar-askar Roderick…” Florinda menangis.

“ Anakda pergi bersembunyi dalam bilik. Jangan buka pintu walau apapun yang terjadi.”

“ Baiklah, ayahda.”

Florinda bergegas masuk ke dalam bilik tidurnya. Julian membuka pintu rumahnya. Kelihatan tentera raja Roderick berdiri di muka pintu.

“ Wahai tuan gebenor. Kami datang atas perintah di raja,” kata seorang tentera yang berdiri paling hampir dengan Julian.

“ Apakah tuanku menjemput kami bermesyuarat?” tanya Julian.

“ Tuanku Raja Roderick mendapat tahu di rumah tuan Gabenor ada seorang gadis yang cantik jelita. Tuanku berkenan menjemputnya ke istana,” jawab tentera itu.

“ Dia satu-satunya anak kesayangan kami. Tuanku tak sepatutnya melukakan hati kami.

Tambahan pula aku gabenor di Ceuta ini.”

Askar itu mengeluarkan uncang emas lalu menunjukkan kepada Julian. “ Tuanku menyuruh hamba menyerahkan syiling emas ini sebagai ganjarannya.”

Julian rasa terhina. “ Kamu berambus dari rumah aku. Keluar!” jeritnya.

Tetapi askar-askar itu tidak mempedulikan arahan Julian. Mereka menyerbu masuk ke dalam rumah.

“ Ikat tuan Gabenor. Cari anak gadisnya sampai dapat,” ketua askar itu memberi arahan kepada anak-anak buahnya.

Tiga orang askar menerpa ke arah Julian lalu mengikatnya. Beberapa orang lagi menuju ke bilik Florinda. Mereka mengetuk pintu bilik itu dengan kuat.

“ Kami kira sampai tiga. Kalau tak buka kami pecahkan pintu ini!” jerit ketua askar itu.

Apabila pintu tidak dibuka maka dipecahkan. Askar-askar itu menyerbu masuk lalu mengheret Florinda keluar dari biliknya.

“ Ayah!. Tolong lepaskan anakda,” jerit Florinda.

“ Bunuhlah aku tapi jangan apa-apakan anak aku,” rayu Julian.

Tetapi askar-askar itu tidak mempedulikannya. Mereka menangkap Florinda untuk dihadiahkan kepada Raja Roderick.

Pagi esoknya Florinda baru dihantar pulang ke rumah. Matanya bengkak kerana menangis. Pakaiannya koyak rabak dan badannya lebam-lebam. Terdapat tompokan darah pada kain yang dipakainya.

“ Apa yang telah dilakukan oleh raja laknat itu terhadap anakda?” tanya ibu Florinda.
Florinda tidak menjawab. Dia menekup muka dengan kedua tapak tangannya. Si Ibu menyingkap kain yang di pakai oleh Florinda.

“ Oh Tuhan…” jeritnya lalu pengsan.

Florinda mendakap ibunya sambil menangis. “ Hidup anakda tidak bermakna lagi. Lebih baik mereka bunuh anakda!” jerit Florinda.

Julius masuk lalu mendapatkan Florinda. “ Apa yang telah dilakukan oleh raja laknat itu wahai kekasihku?”

“ Aku telah diperkosa. Aku tidak layak lagi menjadi isterimu,” tangis Florinda lalu segera masuk ke dalam biliknya.

Tidak lama kemudian kedengaran bunyi yang aneh dari bilik Florinda. Julian dan Julius menerpa masuk. Florinda menggantung dirinya kerana berasa malu yang amat sangat.

“ Oh anakku. Bala apakah yang menimpa kita?” pekik Julian sambil mendakap anaknya.

“ Pak Cik, kenapa Roderick begitu kejam?. Kita tak boleh berdiam diri. Kita mesti bertindak!”.

“ Pak Cik bersumpah akan membalas dendam!” kata Julian dengan perasaan dendam.

“ Pak Cik carilah sesiapa yang boleh membunuh Roderick. Saya akan tanggung semua perbelanjaannya,” kata Julius sambil mendakap mayat kekasihnya.

Rabu, Ogos 17, 2005

MASUK KEM KHIDMAT NEGARA

Malam tadi (16/8) bertempat di Kem Rachado Bay Tanjung Tuan Port Dickson telah berlansung MALAM CITRA PUISI sempena Program Penghayatan Sastera Dan Budaya Anjuran Dewan Bahasa Dan Pustaka & Jabatan Latihan Khidmat Negara.

Sempena majlis itu diadakan Persembahan program penghayatan sastera dan budaya oleh para pelatih di kem tersebut dan persembahan mereka telah dipertandingkan.

Seronok juga melihat Wira dan Wirawati Melayu, Cina dan India membaca puisi, menari tarian melayu dan menyanyikan lagu tradisional melayu.

Turut hadir di majlis itu Timbalan Komandan (Latihan) Mej (B) Rajasaikaran A/L Naguran, Ketua Fasilitator Muhammad Yunus bin Ibrahim dan tenaga-tenaga perngajar.

Saya turut dijemput naik ke pentas. Puan Nisah Haron, Fasilitator Program Penghayatan Sastera Dan Budaya di kem tersebut memperkenalkan saya sebagai salah seorang tokoh Sasterawan di Negeri Sembilan.

Saya sempat menceritakan secara rengkas penglibatan saya di bidang penulisan dan turut membacakan puisi NEGERI BERADAT INI yang memenangi Sayembara Puisi Negeri Sembilan.

Majlis tamat jam 11.30 malam. Pihak penganjur mempelawa jika saya hendak bermalam di kem tersebut. Tetapi saya lebih suka pulang dan sampai ke rumah jam 2.30 pagi.

Selasa, Ogos 16, 2005

PAHLAWAN LIDAH API

TARIQ BIN ZIYAD

BAB: SATU

Sejak Islam memerintah Afrika Utara keadilan berjaya ditegakkan. Rakyat hidup aman damai. Musa bin Nusair dilantik menjadi wakil Khalifah Islam di Afrika dan beliau berjaya memperkenalkan pemerintahan Islam. Pada suatu hari selesai baginda bermesyuarat dengan para pegawainya datang mengadap satu rombongan.

“ Kami datang dari Sepanyol. Nama saya Julian, Gabenor Ceuta,” kata ketua rombongan itu.

“ Alhamdulillah, kami mengalukan kedatangan kalian,” ucap Musa bin Nusair sambil bersalaman dengan tetamunya.

“ Kalian tentu dahaga. Sebentar lagi minuman akan dihidangkan,” kata Musa bin Nusair sambil memberi isyarat kepada pelayan supaya menghidangkan minuman.

“ Terima kasih kerana tuan sudi menyambut kedatangan kami dengan baik,” Julian gembira dengan layanan mesra yang diterimanya.

“ Islam mengajar kami bersikap baik terhadap tertamu. Apatah lagi kalau datang dengan tujuan baik,”

“ Kami datang ingin menjalin persahabatan. Bukan permusuhan,” kata Julian.

“ Alhamdulillah,” ucap Musa bin Nusair. “ Islam mendidik kami supaya sukakan perdamaian. Kami tidak suka permusuhan.”

“ Keadilan pemerintahan Islam sampai beritanya kepada kami di Sepanyol. Kerana itu kami datang mengadap tuan,” kata Julian.

“ Apakah kalian utusan daripada Raja Roderick?” tanya Musa bin Nusair.

“ Tidak, tuan. Kami datang sendiri,” jawab Julian. Kemudian katanya lagi. “ Kami ada membawa hadiah untuk tuan. Sudilah menerimanya.”

Julian memberikan beberapa uncang yang berisi emas dan barang-barang yang berharga. “ Semuanya kami hadiahkan kepada tuan,” katanya.

Musa bin Nusair enggan menerimanya. “ Saya tak boleh menerima hadiah kerana dibayar gaji oleh pemerintah Islam di Baghdad.”

“ Kami rasa tersinggung kalau tuan menolaknya,” kata Julian pula.

“ Baiklah,” balas Musa bin Nusair. “ Semua hadiah ini akan saya masukkan ke baitulmal untuk dibahagikan kepada mereka yang memerlukan.”

Julian terharu mendengarnya. “ Tuan adalah pemerintah yang paling baik pernah kami temui,” puji Julian.

“ Islam yang mendidik kami,” balas Musa bin Nusair.

“ Sifat tuan berbeza dengan Roderick. Raja kami yang memerintah Sepanyol,” Julian meluahkan perasaannya.

“ Kenapa dengan raja kamu?” tanya Musa bin Nusair.

“ Baginda seorang yang zalim. Rakyat jelata dipaksa membayar cukai yang tinggi. Sesiapa yang enggan mengikut perintah dibunuhnya. Rakyat hidup dalam ketakutan,” jawab Julian berterus terang.

“ Benarkah apa yang kamu cakapkan atau sengaja hendak mempermainkan kami?” tanya Musa sambil meminta penjelasan.

“ Benar apa yang dikatakan oleh ketua kami,” jawab salah seorang pengiring Julian. “ Kami hidup dalam ketakutan. Harta kami dirampas. Nyawa kami sentiasa terancam oleh tentera Rodarick yang buas.”

“ Anak gadis saya diperkosa oleh raja Roderick yang zalim dan bernafsu binatang itu. Sebab itu kami datang ke sini,” kata Julian sambil menitiskan air matanya.

Musa bin Nusair berasa simpati. “ Kalau begitu kamu menetap saja di sini. Pemerintahan Islam akan menjamin keselamatan diri dan harta kamu,” katanya.

“ Terima kasih, wahai Tuan. Tetapi…” Julian kelihatan ragu-ragu.

“ Tetapi apa, wahai Julian. Katakanlah kami sedia mendengarnya,” kata Musa pula.

“ Kedatangan kami membawa hajat yang lebih besar dari itu,” jawab Julian.

“ Adakah kamu hendak memeluk agama Islam?. Kalau benar kami amat mengalu-alukannya,” Musa bin Nusair kelihatan gembira.

“ Melihat kebaikan budi bahasa dan layanan tuan kepada kami membuat saya mula tertarik dengan Islam. Tetapi berilah kami masa untuk memikirkannya,” kata Julian pula.

“ Tidak ada paksaan dalam Islam. Kalau kamu masuk Islam biarlah dengan kerelaan sendiri. Kami sedia membantunya,” kata Musa.

“ Kami ada hajat yang lebih besar dari itu. Sudilah tuan menolong kami. Hanya kepada tuan kami menaruh harapan,” rayu Julian.

“ Berterus teranglah, wahai sahabatku. Kami sedia menolongnya jika tidak bertentangan dengan ajaran agama kami,” kata Musa pula.

“ Tolong bebaskan kami dari kekejaman Raja Roderick. Kami tidak sanggup lagi menderita di bawah pemerintahannya. Kami merayu kepada Tuan. Tolonglah kami. Bebaskan rakyat Sepanyol dari raja yang zalim itu,” Julian bersujud seperti ingin menyembah kaki Musa bin Nusair agar memperkenankan permintaannya.

“ Wahai Tuan, sudilah menolong kami,” kata pembantu Julian pula.

“ Kami sanggup menyembah tuan asalkan mahu menolong kami,” kata Julian penuh harapan.

“ Agama kami melarang menyembah manusia. Hanya Allah yang berhak disembah,” tegas Musa.

“ Kami benar-benar memerlukan pertolongan tuan…” Julian terus merayu.

Musa bin Nusair kelihatan berfikir sebelum membuat keputusan. Dia seperti serba salah. “ Islam memang menyuruh kami menegakkan keadilan dan memerangi kezaliman. Tetapi…”

“ Tetapi apa, wahai tuan yang baik hati?” tanya Julian.

“ Untuk sampai ke Sepanyol kami terpaksa menyeberang lautan. Kami perlukan banyak kapal,” jawab Musa bin Nusair.

Muka Julian nampak gembira mendengarnya. “ Kami sanggup membantu. Kebetulan kami ada beberapa buah kapal. Tuan boleh gunakan kapal-kapal kami untuk membawa tentera Islam ke Sepanyol. Kami juga sanggup menjadi penunjuk jalan.”

“ Benarkah apa yang dikata, wahai Julian?” tanya Musa bin Nusair.

“ kami bersumpah, wahai Musa bin Nusair,” jawab Julian.

“ Kalian tak takut dianggap penghianat oleh Raja Roderick?. Kalau kalian ditangkap pasti dihukum mati,” tanya Musa sekadar menduga hati Julian.

“ Kami dah fikirkan perkara itu. Dan kami sedia menghadapi apa sahaja akibatnya,” jawab Julian. Kemudian katanya lagi.

“ Raja Roderick dari bangsa Gotik. Baginda dan orang-orangnya hidup mewah, berfoya-foya siang dan malam. Kami rakyat jelata ditindas. Kami hidup dalam kesengsaraan.”

“ Kami yakin Kedatangan Islam ke Sepanyol boleh membawa cahaya gemilang. Tuan memerintah Afrika dengan adil. Kami yakin tuan juga akan membawa keadilan ke Sepanyol apabila Raja Rodarick berjaya ditumbangkan,” kata pembantu Julian pula.

Musa bin Nusair tersenyum mendengarnya. “ Semoga hidayah sampai ke Sepanyol. InsyaAllah,” katanya.

“ Apakah itu maknanya tuan setuju membantu kami?” tanya Julian.

“ Kami akan bermesyuarat dulu sebelum membuat keputusan,” jawab Musa bin Nusair.

“ Tuan bermesyuaratlah. Izinkan kami keluar. Apa keputusannya nanti beritahu kami,” Julian dan rombongannya berjalan keluar.

CATATAN:
KISAH PAHLAWAN-PAHLAWAN ISLAM INI AKAN DITERBITKAN OLEH PTS PUBLICATIONS & DISTRIBUTORS SDN BHD.

Isnin, Ogos 15, 2005

PAHLAWAN LIDAH API

TARIQ BIN ZIYAD

Raja Roderick terkesima apabila menerima berita 12,000 tentera Islam yang dipimpin oleh Tariq bin Ziyad, keturunan Barbar, berjaya mendarat di Gibraltar.

Macam mana mereka boleh menyeberang selat Gibralta?. tanya baginda dengan wajah yang cemas.

Julian Gabenor Ceuta berpaling tadah. Dia yang membantu tentera Islam mendarat, jawab Goted, ketua panglima perang Raja Roderick.

Beta mahu penghianat itu dipancung! titah baginda.

Julian dan orang-orangnya telah bergabung dengan tentera Islam. Mereka sedang bersiap untuk menyerang kita, ujar Goted dengan suara terketar-ketar. Dia bimbang dihukum pancung oleh raja yang kejam itu.

Raja Roderick berasa gerun mendengarnya . Tambahan pula telah sampai perkabaran kepadanya bahawa tentera Islam gagah perkasa. Mereka lebih rela mati daripada menyerah kalah. Baginda segera memerintahkan 25,000 tentera elitnya untuk menggempur tentera Islam.

Beta mahu mereka dihapuskan. Pastikan Julian dan Tariq bin Ziyad ditangkap atau dibunuh. Beta nak lihat kepala mereka, titah baginda.

Tentera elit Raja Roderick yang lengkap dengan senjata dan baju besi itupun mara ke arah tentera Islam yang sedang berkumpul di tepi pantai. Tidak lama kemudian berlakulah pertempuran sengit antara kedua belah pihak. Di bawah kelemayar terik mentari bulan Mei yang memijar itu, pahlawan-pahlawan Islam yang ingin menyebarkan syariat Allah bagaikan singa lapar menangkis serangan tentera Raja Roderick yang buas itu.

Bunuh mereka!. Jangan biarkan seorang pun hidup! titah Raja Roderick kepada tentera-tenteranya.

Allahu Akbar! tempek Tariq bin Ziyad pula.

Tentera Islam yang hanya bersenjatakan pedang, tombak dan anak panah berdepan dengan tentera elit Raja Roderick yang menaiki kuda dan lengkap memakai baju besi.

Angin bertiup kencang menerbangkan debu-debu yang diinjak oleh tapak-tapak kaki perkasa. Camar melayah tinggi gerun menyaksikan gemercingan mata pedang dan tempek sorak tentera-tentera yang kehausan darah itu. Tentera Islam yang masih keletihan kerana perjalanan yang jauh itu agak kucar kacir pertahanannya akibat digempur musuh. Mujur malam telah melabuhkan tirainya. Raja Roderick memerintahkan tenteranya pulang ke pengkalan.

Pagi esok, sebelum matahari terbit kita gempur mereka habis-habisan. Kamu pulanglah dulu berehat dan sediakan kelengkapan yang mencukupi, titah baginda.

Tariq bin Ziyad segera mengatur strategi. Dia sedar kalau kelemahan anak-anak buahnya tidak diatasi segera maka tentera Islam akan mengalami kekalahan. Tariq bin Ziyad mencari jalan untuk meniupkan semangat jihad.

Bakar semua kapal kita! dia mengeluarkan perintah kepada para pembantunya.

Ulang sekali lagi, panglima! mereka seperti tidak percaya dengan arahan tersebut.

Saya perintahkan kamu membakar semua kapal kita! ulang panglima Tariq bin Ziyad.

Tidakkah itu akan membahayakan kita?. Kalau kalah bagaimana kita hendak belayar pulang? tanya salah seorang daripada mereka.

Lupakan untuk pulang. Kita datang untuk mati syahid! jawab Tariq bin Ziyad.

Maka arahan itu segera dipatuhi. Dalam sekelip mata api marak membakar kapal dan semua peralatannya. Kemudian Tariq bin Ziyad mengarahkan tentera-tentera Islam berkumpul dan dia berdiri di puncak Gibralta. Kemudian dia berpidato.

Wahai saudara-saudaraku, di belakang kita laut, di depan kita musuh. Kita tidak boleh melarikan diri. Demi Allah, kita datang ke sini untuk syahid atau mencapai kemenangan.

Demi Allah, kalau kita berundur, lautan akan menenggelamkan kita. Kalau kita mara musuh sedang menanti. Kita tak memiliki apa-apa selain senjata di tangan. Seandainya kita tewas nama baik kita akan tercemar, Allah akan mencabut rasa gementar di hati musuh dan mereka akan berani terhadap kita. Sebaliknya Allah akan mencabut rasa berani di hati kita bertukar rasa takut terhadap musuh. Oleh kerana itu, pertahankan jiwa kalian.

InsyaAllah akan diterbitkan oleh PTS.Publications & Distributors.

Ahad, Ogos 14, 2005

INI BLOG SAYA


aj: kenapa mesti berpantun begini? mestikah bergurau begini? saya sungguh tidak faham pak latip. minta terangkan kepada saya.

Terlebih dulu saya mengucapkan terima kasih kepada aj (abdullahjones) seorang pelukis dan penyair melayu yang pernah bermustautin di Amerika, kerana sudi membaca dan merespon pantun di blog saya yang tak seberapa ini.

Sebenarnya sebelum saya menyiarkan berbalas pantun malam jumaat itu saya sudah terfikir mungkin ada yang kurang senang membacanya. Kerana itu saya tidak terkejut bila membaca komen dari pembaca.

Saya akui pendapat yang mengatakan apa yang ditulis oleh penulis melalui blognya akan menggambarkan keperibadian penulis tersebut. Pada blog ini saya ada siarkan kisah agama, cerita nabi, cerita jenaka, kisah masyarakat dan pengalaman sendiri termasuk pantun malam jumaat.

Saya, zino, zareda, melor, ungku nor, dan lain-lain tidak pernah merancang untuk berpantun pada setiap malam jumaat. Walaupun kami pernah berpantun tetapi ia terjadi secara kebetulan saja . Ianya tidak pernah dirancang. Tujuan kami Cuma untuk bergurau senda sahaja.

Mungkin AJ persoalkan haruskah malam jumaat dipantunkan?.

Kalau kita baca pantun-pantun tersebut temanya ada kaitan dengan hubungan suami isteri (bukan orang lain) pada malam jumaat. Tetapi ia dipersembahkan secara lawak jenaka yang terkawal. Pada saya pantun itu tidak lucah dan tidak mengaibkan penulisnya. Apakah salah dipantunkan sekadar untuk mengingati malam itu malam jumaat?

Semua sudah maklum antara amalan sunat pada malam jumaat ialah hubungan intim (jimak) suami isteri. Namun ada juga kisah-kisah lucu yang terjadi pada malam jumaat.

Mungkin timbul persoalan kenapa dikaitkan dengan tongkat ali dan madu lebah?. Mungkin ada yang kurang senang membacanya.

Ada satu riwayat yang menceritakan begini, apabila Nabi Muhammad saw ke rumah isteri baginda yang bernama Hafsah, pada malam tersebut Hafsah menyediakan segelas madu lebah untuk diminum oleh baginda. Kalau nabi ceritakan baginda minum madu lebah sebelum bersama Hafsah apakah kita tak boleh ceritakan minum madu lebah dan tongkat ali pada malam Jumaat?.

Mungkin abdullahjones kurang senang dengan pantun berikut:

tak sabar rasanya menikmati juadah
perut lapar tambah geram
tongkat ali sudah madu lebah sudah
tetiba isteri pulak meragam...

Pantun ini mengisahkan suami isteri yang sudah veteran. Ada bermacam kisah yang mencuit hati. Apakah tidak boleh saya sampaikan dalam bentuk pantun?.
Tujuannya? Sekadar bergurau dengan kawan-kawan yang sudi bergurau.

Apakah pantun itu boleh mengaibkan penulisnya?.

Cuba baca kisah berikut:

1.Seorang lelaki pernah bertanya kepada Rasulullah saw, berapa kalikah seeloknya dia berjimak dengan isterinya dalam seminggu. Jawab baginda, empat hari sekali. Lelaki itu berkata, tidak tahan, baginda menjawab tiga hari sekali, lelaki itu masih menjawab, tak tahan, akhirnya baginda menjawab, terserahkan kepada kamu.

Apakah pengakuan lelaki itu mengaibkan?.

2. Saidina Ali pernah bertanya Rasulullah saw, aku seorang lelaki yang kuat shahwat, setiap kali melihat wanita cantik air maziku meleleh (keras le tu) apakah aku perlu mandi wajib?. Rasullulah saw menjawab tak perlu mandi wajib memadai mencuci air mazi itu saja.

Apakah pengakuan Saidina Ali mengaibkan?

Aishah isteri Rasulullah saw pernah berkata, kalau tidak kerana malu aku ingin memeluk semua lelaki yang tampan.

Apakah pengakuan Saidina Aishah itu mengaibkan?

Mungkin aj memandang sinis pada saya. Tak kisahlah. Janji kawan-kawan saya senang hati membacanya.

Ini blog saya….


Jumaat, Ogos 12, 2005

BERBALAS PANTUN MALAM JUMAAT

Pantun ini saya kutip dari blog zino tanpa kebenaran. Harap maaf. Sekadar senda gurauan sahaja.

zino: cabut ubi buek pongat
duduk tersandar di atas poti
bila kamis jo latip bersemangat
maklum le agenda sedang menanti hehehe

latip: zino
campur halwa dalam pengat
buat juadah berbuka puasa
ambillah berkat malam jumaat
mengerat kasih dapat pahala hehe

melor: pantun tuk paklatip kita :
anak itik memerah keringat
keringat habis bertimba2
mlm ni mlm jumaat
tongkat ali jangan dilupa

latip: melor
kalau melor memasak pengat
jangan lupa gula melaka
bila tiba malam jumaat
isteri mengadu sakit kepala..( haha kasihan...)

zino: melor;
itik melor berlari lari
leteh berlari badan pun lemah
cik abang cari tongkat ali
cik adik dengan kacip patimah haha..

zareda: pak latip,
Buah kedondong dalam peti
dikunci dengan besi mersani
bukan main ceria dihati
apa agenda pak latip hari ni?

latip: zareda,
tak sabar rasanya menikmati juadah
perut lapar tambah geram
tongkat ali sudah madu lebah sudah
tetiba isteri pulak meragam..hoho.

zino: latip;
singgah sebentar di simpang renggam
pakai baju berkain labuh
bila isteri tetiba meragam
pi tengok astro sampai ke subuh hehe..

Isnin, Ogos 08, 2005

PENULIS TAK BOLEH KAYA?


Semalam saya bertemu dengan kawan-kawan yang juga penulis. Si A seorang cerpenis, si B seorang penyair dan si C seorang novelis.

Kata si A, di barat ada penulis yang menulis sebuah novel boleh menjadi jutawan kerana pasaran novelnya di seluruh dunia. Tetapi di negara kita ada penulis yang dah tulis 10 buah novel tapi masih tak kaya kerana pasarannya hanya dalam negara sahaja. Orang ramai pula tak minat membaca novel.

Kata si B, menjadi cerpenis tak boleh kaya. Sebuah cerpen yang tersiar di surat khabar dibayar kira-kira RM100.00. katalah dalam sebulan mampu tulis 10 buah cerpen baru dapat RM1,000.00. Masalahnya bukan senang nak mendapat tempat dalam surat khabar. Dan surat khabar yang sama tak akan menyiarkan cerpen dari penulis yang sama pada setiap minggu.

Kata si C, menjadi penyair pun tak boleh kaya kerana sebuah sajak yang tersiar di surat khabar dibayar kira-kira RM30.00. kalau dalam sebulan tulis 10 buah sajak baru dapat RM300.00. itupun kalau 10 buah sajak itu tersiar.

Benarkah penulis di negara kita tak boleh kaya?.

Kalau buku penulis itu menjadi bahan bacaan pelajar (KOMSAS) baru boleh kaya. Ada penulis yang mendapat ratusan ribu ringgit dari bukunya. Tetapi hanya beberapa buah buku sahaja yang terpilih.

Menurut puan Ainon Mohd penerbit PTS Publications & Distributors dalam ceramahnya di Seremban baru-baru ini, penulis boleh bergantung hidup dari royalti bukunya kalau pandai menguruskan harta inteleknya.

Kata puan Ainon, Kaji selidik dulu sesuatu penerbit sebelum menyerahkan manuskrip. Tanya dulu kawan-kawan penulis mengenai pengalamannya dengan penerbit tersebut. Hasilkan karya yang jangka hayatnya panjang. Dan akhir sekali teliti dulu syarat perjanjian dengan penerbit sebelum menurunkan tanda tangan.

Rabu, Ogos 03, 2005

BERKAHWIN DENGAN PENERBIT

Bunyinya agak lucu. Tetapi itulah ungkapan yang diucapkan oleh puan Ainon Mohd yang mengusahakan syarikat penerbitan PTS PUBLICATIONS & DISTRIBUTORS SDN BHD.

Menurutnya, antara salah satu sebab mengapa seseorang penulis tidak menjadi kaya dengan hasil penulisannya kerana menerbitkan buku atau novel di banyak penerbitan.

“ Kalau seseorang penulis itu setia hanya dengan sebuah penerbitan maka mereka boleh membuat pelbagai cara atau promosi untuk mempopularkan nama serta melariskan jualan buku penulis tersebut,” katanya.

Kata Puan Ainon lagi, PTS PUBLICATIONS & DISTRIBUTORS ada mazhab sendiri di bidang penulisan. Mereka menjadikan surah Yusof sebagai model untuk berkarya. “ Kerana itu hanya penulis yang menghadiri bengkel penulisan yang dianjurkan oleh syarikat kami sahaja yang kami terima untuk diterbitkan bukunya,” tegas Puan Ainon yang juga seorang penulis dan usahawan yang berjaya.

Bagi seseorang penulis, yang penting ada penerbitan yang sanggup menerbitkan karyanya. Buku yang diterbitkan mampu dipasarkan kepada orang ramai dan royalti dibayar mengikut jadual yang dipersetujui bersama.

Saya telah menulis selama 15 tahun dan menerbitkan buku sebanyak 12 buah dengan beberapa penerbitan. Pernah kena tipu bila buku yang terbit tidak dibayar royaltinya kerana tidak ada surat perjanjian. Pernah pula dibayar Cuma RM300.00 untuk sebuah novel. Dan saya antara penulis yang belum kaya dengan hasil penulisan.

Semoga PTS PUBLICATIONS & DISTRIBUTORS SDN BHD mampu merealisasikan impian saya. Amin.