Sabtu, Julai 16, 2005

SKIM PERKAHWINAN

Berita baik bagi mereka yang ingin berkahwin kerana Baitulmal Wilayah Persekutuan berhasrat membiayai Skim Perkahwinan kepada mereka yang berpendapatan kurang RM1,024 sebulan.

Di bawah skim tersebut mereka yang layak akan dibiayai sepenuhnya atau diberi peruntukan RM3,000.00 sebagai perbelanjaan untuk berkahwin.

Pada masa sekarang perbelanjaan untuk berkahwin memang mahal kerana duit hantaran saja mencecah hingga RM10,000.00 dan masing-masing seolah berasa bangga kalau anak gadis mereka tinggi duit hantarannya.

Dalam Islam yang penting ialah Maskahwin bukannya duit hantaran namun seolah menjadi satu keaipan kepada keluarga pengantin kalau duit hantaran murah.

Kabarnya Di Kelantan dan Terengganu tidak ada istilah duit hantaran kerana semua pemberian dari pihak pengantin lelaki dikira sebagai Maskahwin.

Di Negeri Sembilan jumlah Maskahwin berbeza mengikut adat di sesuatu tempat. Ada yang Maskahwinnya bagi anak dara RM44.00 dan bagi janda RM22.00 namun ada pula daerah bagi anak dara RM24.00 dan janda RM12.00.

Kerana itu ada cadangan hendak menyeragamkan Maskahwin di Negeri Sembilan menjadi RM300.00 namun ada bantahan dari ketua-ketua adat.

Kalau maskahwin RM12.00 nak beli seluar dalam pun tak cukup, kata Mufti Negeri Sembilan dalam satu taklimatnya kepada pegawai-pegawai masjid baru-baru ini.

0 ulasan: