Isnin, Jun 06, 2005

KISAH DAN TELADAN

( kisah ini dikirim oleh seorang kawan melalui email)

Kisah ini berlaku di sebuah desa di Jawa Tengah. Ada sorang ibu tunggal yang kerjanya menjual tempe di pasar tani setiap hari.Pekerjaannya menjual tempe ini adalah satu-satunya sumber pendapatan untuk menyara hidupnya.
Pada satu pagi, macam biasa, dia tengah bersiap-siap nak pergi menjual tempe. Tiba-tiba dia tersedar yang tempenya dibuat daripada kacang kedele (menurut bahasa Indonesia) hari itu masih belum menjadi iaitu baru separuh masak.
Dia pun berasa amatlah sedih sebab tempe yg masih belum menjadi pastinya tak laku dan ini bermaksud dia takkan dapat wang untuk hari itu. Tengah dia bersedih, tetiba dia teringat akan firman Tuhan yang menyatakan Tuhan dapat melakukan perkara2 ajaib kerana tiada yg mustahil bagi Tuhan melakukannya.
Lalu dia pun mengangkat kedua tangannya sambil berdoa "YaTuhan, aku mohon kepadaMu agar kedele ini menjadi tempe. Amin?."
Begitulah doa singkatnya yg dipanjatkan dengan sepenuh hatinya. Dia sangat yakin Tuhan pasti mengabulkan doanya. Lalu degan tenang dia pun menekan2 bungkusan bakul tempe dengan hujung jarinya dan dia pun buka sedikit bungkusan itu untuk menyaksikan keajaiban Tuhan.
Tapi dia kaget seketika sebab kedele tu masih tetap kedele. Belum menjadi tempe. Namun dia tak kecewa, sebaliknya diafikir mungkin doanya kurang jelas didengar oleh Tuhan. Lalu dia pun mengangkat kedua tangannya semula dan berdoa lagi.
"Tuhan, aku tahu bahawa tiada yang mustahil bagiMu. Bantulah aku supaya hari ini aku dapat menjual tempe kerana inilah saja mata pencarianku. Aku mohon agar jadilah ini tempe, Amin". Dengan penuh harapan dan debaran dia pun sekali lagi buka bungkusan itu.Lalu apa yang terjadi?.
Dengan kaget dia melihat kacang kedele tersebut masih tetap belum menjadi tempe. Sementara itu hari pun semakin siang dan tentunya pasar dah semakin ramai orang. Si ibu ni tetap tak kecewa atas doanya yang belum terkabul.Bagaimanapun kerana keyakinannya yang sangat tinggi dia bercadang tetap pegi ke pasar membawa barang dagangannya.
Dia berpikir mungkin keajaiban Tuhan akan terjadi masa perjalanannya ke pasar. Lalu dia pun bersiap2 untuk berangkat ke pasar. Semua keperluan nya untuk menjual tempe macam biasanya dah disiapkan. Sebelum keluar dari rumah, dia sempat mengangkat kedua tangannya untuk berdoa.
"Ya Tuhan, aku percaya, Engkau akan mengabulkan doaku. Sementara aku berjalan menuju kepasar, Engkau kurniakanlah keajaiban ini buatku,jadikanlah ini tempe. Amin".
Lalu dia pun berangkat.Di sepanjang perjalanan dia tetap tak lupa baca doa dalam hati. Tak lama lepas tu dia pun sampailah di pasar. Dan macam biasanya dia pun mengambil tempat untuk meletakkan barang dagangannya. Dia betul2 yakin yg tempenya sekarang mesti dah menjadi. Lalu dgn hati yg berdebar-debar dia pun buka bakulnya dan menekan2 dgn jarinya setiap bungkusan yg ada. Pelan2 dia buka sikit daun pembungkusnya dan melihat isinya. Lalu apa yang terjadi. tenyata tempenya belum menjadi.
Si Ibu ni pun terkesima seketika, dia tarik nafas dalam-dalam. Dia sudah mula kecewa pada Tuhan kerana doanya tak dikabulkan. Dia merasa Tuhan tak adil.Tuhan tak kesian padanya sedangkan dia hidup cuma dgn hasil jualan tempe saja. Seterusnya, dia cuma duduk diamtanpa mempamerkan barang dagangannya sebab dia tahu tak ada org nak beli tempe yg baru separuh jadi.
Sementara itu hari pun semakin petang dan pasar dahmulai sepi denganpembeli. Dia tengok member2 yg sesama penjual tempe,tempe mereka dah hampir habis nak dijual. Dia tertunduk lesu seperti tak sanggup menghadapi kenyataan hidupnya hari itu. Dia pun termenung dgn rasa yg teramat kecewa. Dia tahu yg hari tu dia tak dpt apa-apa pendapatan langsung.
Tiba-tiba dia dikejutkan dengan teguran seorang wanita. "Bu, Maaf ya bu, saya mau tanya. Apakah ibu ada menjual tempe yang belum jadi? Dari tadi saya sudah kelilingpasar mencarinya tapi masih belum ketemu."
Seketika si ibu tadi terkesima lagi. Dia kaget.Sebelum dia menjawab sapaan wanita kat depannya tu,dalam hati cepat2 dia berdoa "Ya Tuhan, saat ini akutak mahu tempe lagi. Biarlah daganganku ini tetapseperti semula, Amin".
Tapi lepas tuh, dia masih tak berani lagi nak jawab kat wanita tu. Dia fikir entah2 mase dia tgh duduk2 termenung tadi,tempenya dah menjadi. Jadi masa tuh dia dalam keadaan ragu2 lagi nak jawab. "Camane nih?" Dia pikir. "Kaloaku kata ya, jangan2 tempe ni dah jadi, sape taumukjizat Tuhan?" Lalu dia pun kembali berdoa dalam hatinya, "Ya, Tuhan,biarlah tempeku ini tak usah jadi tempe lagi. Dah adaorg yg nak beli. Ya Tuhan tolonglah aku kali ini.Dengarlah doaku ini?" ucapnya berkali-kali. Sebelum dia menjawab wanita itu, dia pun bukak sikitdaun penutupnya. Lalu apa yang dilihatnya?.Ternyata memang benar tempenya belum menjadi. Dia punbersorak riang gembira dalam hatinya.
Dipendekkan cerita, wanita tu pun memborong habis semua tempenya yg belummenjadi tuh. Sebelum wanita tu pergi, si ibu nih sempat jugak tanya wanita tuh kenapa nak beli tempe yg belum jadi. Rupa2nya, wanita tuh kata yg anaknya di England kepingin tempe dari desa. Memandangkan tempenya tuh nak dikirimkan ke England, dia kenalahbeli yg belum jadi lagi supaya bila sampai di England nanti dah menjadi. Kalau kirim tempe yg dah jadi,nanti di sana tempe tuh dah tak elok lagi dan rasanyapun dah kurang sedap. Begitulah alkisahnye.
Moral of the story?.
1. Kita sering memaksakan kehendak kita kepada Allah sewaktu berdoa, padahal sebenarnya Allah lebihmengetahui apa yang kita perlukan dan apa yg terbaik utk kita.
2. Sentiasalah berdoa dlm menjalani kehidupan seharian kita sbg hambaNya yg lemah. Dan jgn sekali-kaliberputus asa terhadap apa yg dipinta. Percayalah bahawa Allah akan mengabulkan doa kita sesuai dengan rancanganNya yg mungkin di luar jangkaan kita. Hanya kpd Nya lah kita memohon & bertawakkal?
3. Mari makan tempe utk kesihatan dankecergasan.tak caye tanya ler org2 Jawa?hehheh? =)

0 ulasan: