Khamis, April 14, 2005

SEMOGA EMAK SEMBUH

Semalam emak saya dimasukkan ke hospital kerana mendapat stroke atau penyakit angin ahmar. Penyakit ini amat ditakuti kerana boleh melumpuhkan separuh badan dan amat payah untuk diubati.

Menurut kajian perubatan penyakit ini ada kaitan dengan penyakit darah tinggi tetapi di segi agama di sebabkan terkena angin ahmar.

Penyakit angin ahmar ini ada sejarahnya yang tersendiri. Menurut kisahnya pada suatu hari Nabi Sulaiman a.s menerima mengadap segala rakyatnya termasuk jin dan manusia. Ketika itu timbul rasa ujub atau bangga diri dalam hati baginda sambil berkata “ Adakah sesiapa makhluk Allah yang tidak tunduk kepadanya?”

Ketika itu muncul satu lembaga yang besar dan amat menakutkan lalu memperkenalkan dirinya sebagai ar raihul ahmar (angin ahmar). Kata makhluk itu dia diberi kuasa untuk mendatangkan kesakitan kepada anak cucu adam dan boleh menyerap masuk ke dalam badan melalui urat saraf dan darah hingga ke otak.

Nabi Sulaiman a.s memerintahkan panglimanya membunuh makhluk tersebut tetapi tidak ada sesiapa yang mampu melakukannya.

Pada zaman Nabi Muhammad saw penyakit angin ahmar pernah mengenai cucu baginda Saiyidina Hasan bin Ali. Lalu baginda bertanya kepada malaikat Jibrail apakah ubat penyakit tersebut.


Malaikat Jibrail menjawab, Allah swt telah mengurniakan sebuah doa yang mustajab sesiapa yang membacanya walau sekali seumur hidup, dengan izin Allah swt tidak terkena penyakit tersebut.


Kerana itu elok kita membaca doa yang diajar oleh Rasullullah saw itu walau sekali seumur hidup. Mereka yang terkena penyakit tersebut digalakan membacanya berulangkali terutama selepas sembahyang lima waktu.

Ada seorang kawan yang sembuh dari penyakit angin ahmar. Cara yang dilakukannya ialah setiap kali masuk waktu solat dia pun bersembahyang dengan kemampuannya yang ada.


Setiap hari lima kali dia berusaha melakukan sembahyang walaupun Cuma dengan isyarat dan berkat usahanya yang bersungguh-sungguh dia berjaya menggerakkan anggotanya sedikit demi sedikit dan akhirnya sembuh dari penyakit tersebut. InsyaAllah.

0 ulasan: