Isnin, April 11, 2005

OH TANJUNG PUTERI


Sesekali bawa isteri dan anak pergi makan angin memang seronok. Dulu masa anak-anak masih kecil selalunya kami naik keretapi atau bas. Tetapi sekarang naik kereta sendiri kalau letih boleh diganti oleh anak kerana mereka sudah ada lesen memandu.

Perjalanan dari seremban ke johor bahru semakin lancar. Kalau naik keretapi memakan masa hampir 8 jam kalau naik bas hampir 5 jam tetapi kalau bawa kereta sendiri boleh sampai dalam masa 3 jam sahaja.

Tetapi bayaran tolnya lebih mahal dari minyak kereta. Pun begitu masih beruntung kalau perjalanan bersama keluarga.

Alhamdulillah sepanjang perjalanan pergi dan balik tidak ada kemalangan yang berlaku. Cuma ada sebuah kereta yang tersadai kerana injin terlalu panas mungkin terlalu laju. Ada pula yang ditahan kereta peronda kerana melebihi had laju. Nasib baik kereta kami tidak ada apa-apa masalah.

Di johor bahru barang-barang memang mahal. Mungkin pengaruh dolar singapura. Di pasar awam larkin sekilo pisang RM 2.50 berbanding 0.80 sen di jelebu.

Kabarnya banyak hotel di johor bahru dimiliki oleh saudagar dari singapura. Ramai pula diantara mereka yang berjaya membeli rumah dan tanah di sekitar kawasan bandar.bukan saja tanah malah pasir juga banyak yang telah dijual.

Nama asal johor bahru ialah tanjung puteri. Mungkin kerana itu ia mudah dimiliki.

0 ulasan: