Selasa, April 19, 2005

KURSUS PASCAPERKAHWINAN

Ramai yang tidak setuju dengan cadangan Setiausaha Parlimen di Jabatan Perdana Menteri Datuk Dr Mashitah Ibrahim supaya pasangan yang telah berkahwin 10 tahun ke atas diwajibkan mengikuti kursus pascaperkahwinan.

Walaupun tujuannya untuk mengatasi masalah perceraian namun ramai yang percaya kursus pascaperkahwinan bukan jalan penyelesaiannya.

Mengikut kajian ramai pasangan yang bercerai berpunca masalah kewangan. Apakah kursus pascaperkahwinan itu boleh menyelesaikan masalah kewangan mereka?.

Perkataan "wajib" bermakna mesti kalau engkar boleh dihukum. Mewajibkan pasangan yang tidak ada masalah mengikuti kursus pascaperkahwinan memang tidak logik. Cubalah bayangkan pasangan yang telah berkahwin selama lebih 10 tahun dan kehidupan mereka tidak ada apa-apa masalah tiba-tiba diwajibkan mengikuti kursus pascaperkahwinan.

Apakah agaknya nasihat yang hendak disampaikan oleh peceramah?. Dan kalau pasangan itu enggan mengikutinya apakah akan dihadapkan ke mahkamah?. Bukahkah itu akan menimbulkan masalah kepada pasangan yang tidak bermasalah?.

Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi sendiri tidak bersetuju dengan cadangan yang dikemukakan oleh Setiausaha Parlimen di Jabatan Perdana Menteri itu. Persoalannya apakah Datuk Dr Mashitah tidak merujuk dulu kepada bosnya sebelum mengemukakan cadangan tersebut?.

0 ulasan: