Ahad, Februari 13, 2005

MENYAMBUT SATU MUHARAM

Kita baru saja menyambut kedatangan tahun baru hijrah atau tahun baru Islam. Di namakan tahun baru hijrah kerana tarikh bermula perkiraannya sempena tahun berhijrah Rasullulah SAW dari kota Mekah ke Madinah.

Agak hairan juga kenapa ketibaan tahun baru masehi umat islam ramai yang menyambutnya dengan pelbagai acara tetapi menjelang tahun baru Islam ramai yang memandang sepi?.

Pada hari itu kita digalakkan membaca doa akhir tahun dan doa awal tahun. Doanya cukup menarik kalau kita hayati maknanya.

MAKSUD DOA AKHIR TAHUN HIJRAH

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Segala pujian hanya bagi Allah pemilik sekelian alam. Selawat dan salam ke atas Nabi Muhammad ahli keluarganya dan para sahabatnya sekelian.
Ya Allah, apa yang telah kami lakukan sepanjang tahun ini sedangkan Engkau menegah kami daripada melakukannya dan kami tidak sempat bertaubat darinya dan Engkau pula tidak meredainya dan tidak pula Engkau melupakannya dan Engkau berlemah lembut ke atas kami walaupun Engkau berkuasa menyiksakan kami. Malah Engkau memberi peluang kepada kami supaya bertaubat setelah kami melakukan maksiat.
Maka sesunguhnya kami memohon keampunan Engkau maka ampunilah bagi kami dan apa yang telah kami lakukan. Dari apa yang Engkau redhai dan Engkau telah menjanjikan kepada kami ganjaran pahala. Maka kami memohon kepada dikau wahai Tuhan yang Mulia yang mempunyai kebesaran dan kemuliaan semoga Engkau menerima taubat daripada kami dan janganlah Engkau memutuskan harapan kami kepada Engkau wahai Tuhan yang Maha Mulia.

MAKSUD DOA AWAL TAHUN HIJRAH

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang, segala puji hanya bagi Allah pentadbir sekelian alam, selawat dan salam ke atas semulia-mulia Nabi dan Rasul, penghulu kami Muhammad s.a.w dan keluarganya dan para sahabatnya sekalian.
Ya Allah engkaulah yang kekal, Qadim lagi azali dan pada kelebihan Engkau yang besar dan kemurahan Engkau yang melimpah ruah. Ini adalah tahun baru yang telah mendatangi kami. kami memohon pemeliharaan Engkau daripad syaitan yang direjam, pembantu pembantunya dan tentera tenteranya.
Kami memohon pertolongan Engkau atas nafsu yang banyak mendorong kami kepada kejahatan dan kami memohon kepada Engkau untuk melakukan sebarang perkerjaan yang boleh mendekatkan kami kepada Engkau.
Ya Allah Tuhan yang mengubah segala keadaan, ubahlah keadaan kami kepada sebaik-baik keadaan dengan kekuasaan Engkau wahai Tuhan yang berkuasa lagi maha tinggi.

Wahai tuhan kami, kurniakan kepada kami kebahagiaan di dunia dan kebahagiaan di akhirat dan peliharalah kami dari azab api neraka. Amin.

0 ulasan: