Khamis, Februari 03, 2005

EMAIL DARI PEMBACA

A'kum sdr Latip......

1. sekarang saingan keterlaluan banyaknya. dan saya bakal menjadi seorang penulis. Sebagai orang lama tentu sdr mempunyai banyak pengalaman. boleh sdr kogsikan dengan saya?

2. saya betul-betul berminat dalam penulisan, ianya sudah lama bersemi dalam diri iaitu sejak di bangku sekolah lagi. dan ini pertama kalinya saya cuba memajukan diri dalam bidang ini. Apatah lagi novel saya pertama baru sahaja di hantar dan kini dalam proses pembikinan edit oleh penerbit salah sebuah syarikat @#$%&*+?.


Dalam pada itu komennya amat memuaskan cuma menunggu masa sahaja untuk mereka hubungi saya.

Persoalannya....sebagai seorang penulis apa perlu saya hadapi dengan kritikan dan cabaran pada masa ini. Saya amat dan terlalu takut untuk menghadapinya....namun dalam masa yang sama saya bangga tulisan saya serba sedikit pertama kalinya berjaya dihantar ke syarikat penerbitan tertabit.

Untuk itu....saya mahu menimba pengalaman dari sdr...harap kita boleh berkongsi pandangan dalam bidang penulisan. terima kasih.

Jawapan saya

Terima kasih kerana sudi mengirim email dan sudi berkongsi pengalaman dalam bidang penulisan.

Saya mengucapkan tahniah dan syabas kepada saudara yang telah pun menjadi seorang penulis kerana novel sulung saudara akan terbit tidak lama lagi. saudara pasti berasa amat bahagia bila melihat novel sulung itu nanti. Kegembiraannya bagaikan menerima kelahiran cahaya mata.

Sebagai penulis kita jangan takut dengan persaingan dan seeloknyas kita anggap saingan itu sebagai penggalak untuk menghasilkan lebih banyak lagi karya. Seperti yang kita maklum, pada zaman sekarang walau dalam bidang apapun yang kita ceburi pasti banyak persaingannya. Di bidang perniagaan banyak persaingan malah di bidang politik juga banyak persaingannya.

Begitu juga dengan bidang penulisan persaingannya tetap ada. Namun usahlah saudara bimbang kerana yang penting keyakinan dan usaha kita yang berterusan menghasilkan karya.

2. saya yakin saudara memang ada bakat dan memang berminat dalam bidang penulisan buktinya novel sulung saudara sedang di cetak dan akan berada di pasaran tidak lama lagi. ia sesuatu yang membanggakan kerana saudara memperkayakan lagi khazanah kesusasteraan tanah air kita.

Mengenai kritikan saudara janganlah bimbang. Apabila kita telah menghasilkan karya atau apabila novel telah diterbitkan terserah kepada pembaca untuk menilainya. Kita terpaksa menerima apa sahaja kritikan dari pembaca.

Namun setahu saya semua kritikan sastera untuk membina serta membaiki bukan kritikan yang meruntuhkan. Kalau ada yang memuji karya kita ucapan alhamdulillah dan terima kasih. Kalau ada kritikan yang agak pedas kita ucapkan juga terima kasih. Kerana setiap pembaca berhak membuat kritikan.

Satu lagi, dalam bidang penulisan ini kita harus bersedia menerima 10 kali kegagalan sebelum mencapai satu kejayaan.

0 ulasan: