Ahad, Januari 30, 2005

BETAPA BERAT BAHU MEMIKUL

Ramai penonton yang sebak dan mengalirkan air mata semasa menonton satu rancangan astro yang dihoskan oleh anita.

Dalam rancangan tersebut beberapa keluarga yang kurang bernasib baik atau berada di bawah paras kemiskinan dibawa ke stadio untuk menceritakan keperitan hidup yang mereka alami supaya dapat berkongsi kesedihan dengan penonton.

Ada sebuah keluarga yang mempunyai 8 orang anak, tiga di antaranya cacat tulang belakang terpaksa hidup dalam serba kepayahan kerana si ayah yang berkerja sebagai pembantu mekanik Cuma mendapat upah RM 100.00 satu minggu atau RM 400.00 satu bulan.

Dengan pendapatan sebanyak itulah digunakan untuk membeli makanan serta perbelanjaan anak-anak ke sekolah yang tambang bas sahaja RM 30.00 seorang sebulan.
Akibat kesusahan hidup yang mereka alami ada diantara anak yang tidak dapat bersekolah.

Ramai yang memuji rancangan tersebut kerana mengajar masyarakat menjadi penyayang. Dan tidak dapat dinafikan di luar sana masih ramai yang senasib atau mungkin lebih susah dari mereka.

Di akhir rancangan pihak penaja menghulurkan bantuan berupa wang tunai RM5,000.00 termasuk peralatan elektrik bernilai RM 2,000.00 kepada setiap keluarga. Kita percaya bantuan tersebut dapat juga merengankan kesusahan hidup yang dialamai oleh keluarga yang malang itu.

Timbul persoalan, selepas ini apa akan jadi kepada keluarga tersebut?. Mungkin wang sebanyak lima ribu itu boleh habis dalam masa beberapa bulan sahaja. Dan selepas itu apakah keluarga tersebut akan terus dihimpit kesusahan semula?. Bagaimana pula dengan anak-anak mereka yang cacat tulang belakang. Kata si ayah, pihak hospital menganggarkan perbelanjaan pembedahan berjumlah RM30,000.00 seorang. Apakah kanak-kanak itu akan terus dibiarkan cacat seumur hidup?.

Timbul persoalan lagi, apa tindakan pihak yayasan basmi kemiskian yang pegawainya turut berada di stadio ketika rancangan tersebut berlansung. Semasa ditemuramah ramai yang mengharapkan pegawai itu akan memberitahu penonton usaha yang akan mereka ambil untuk membantu keluarga yang malang itu.

Bagaimana pula dengan kutipan wang zakat yang jumlahnya puluhan juta ringgit setiap tahun. Apakah wang itu tidak boleh disalurkan kepada insan yang malang itu?.

Baru-baru ini rakyat negara kita yang prihatin menghulurkan derma untuk mangsa tsunami yang jumlahnya mencecah puluhan juta ringgit. Alangkah baiknya jika derma itu juga disalurkan kepada rakyat negara kita yang perlukan bantuan.

Pepatah ada mengatakan, lebih baik memberi sebatang pancing dari memberi seekor ikan. Dengan adanya pancing membolehkan seseorang itu mendapatkan ikan.

Alangkah baiknya kalau si ayah yang ada kemahiran dalam bidang makanik itu diberikan modal untuk membuka bengkel sendiri. Si ibu tunggal yang pandai menjahit diberikan modal untuk membuka kedai jahitan. Atau paling tidak diberikan modal untuk membuka warung untuk menjual nasi lemak.

Betapa berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul. Bilakah agaknya kemiskinan akan berakhir?

0 ulasan: