Isnin, September 13, 2004

Malam Puisi Merdeka 2004



            MERIAHNYA MALAM PUISI MERDEKA 2004



Ada yang mengatakan amat payah menarik minat khalayak ramai untuk menyaksikan acara baca puisi. Namun saya telah menyaksikan dua majlis puisi yang mendapat sambutan yang begitu meriah dan menggalakan.
         Pada 3hb lepas telah berlansung MALAM PUISI MERDEKA di tapak Pasar Tani Simpang Pertang, Jelebu. Acara tersebut telah berjaya menarik lebih 1,000 orang penonton termasuk kaum Cina dan India.
        
Selain membaca puisi diadakan juga persembahan kebudayaan oleh kaum Cina dan India. Mungkin kerana itu berjaya menarik orang ramai termasuk anak-anak muda untuk datang menyaksikannya.
       
Dan pada malam tadi bertempat di Auditorium Kompleks Perdanasiswa Universiti Malaya telah berlansung MALAM PUISI MERDEKA 2004 yang dianjurkan oleh Bahagian Hal Ehwal Pelajar Universiti Malaya.
        
Majlis tersebut bukan sahaja berjaya menarik orang ramai untuk hadir malah berjaya membuat penonton berasa terhibur dengan pelbagai persembahan yang menarik dari para penyair jemputan.
      
Antara penyair yang mengambil bahagian malam tadi ialah SN Dato’ A.Samad Said, Marsli.N.O, Amaruszati Noor Rahim, Prof Dr Hasyim Yaakob, Prof Dr Ir Wan Abu Bakar, Dr Victor dan beberapa penyair muda berbakat seperti Dahrie Zakaria, Shamsul Zakaria (Airmas_sz) dan ramai lagi.
       
Para penonton disajikan dengan pelbagai gaya persembahan yang mencuit hati oleh para penyair baru dan terkenal.
         Marsli N.O dari Pahang tampil dengan gayanya yang tersendiri tapi agak gila-gila. Prof Dr Hashim Yaakob pula dengan gayanya yang tenang dan bersahaja. Prof Dr Irwan pula dengan penampilannya yang segak bergaya. Dr Victor juga berjaya menarik perhatian penonton dengan pusi Melayu diterjemahkan ke bahasa Russi dan puisi Russia diterjemahkan dalam bahasa Melayu. Persembahannya menjadi menarik bila dilagukan.
        Begitu juga dengan Shamsul Zakaria (airmas_sz) boleh bermain gitar sambil menyanyikan lagu puisi ciptaannya sendiri. Manakala Dahrie pula membaca mentera (katanya mentera siam campur jawa) sambil membaca cerpen yang ada fikiran luar biasa. Bacaannya menarik kerana jelas dan ada penghayatan.
       
Tidak kurang menariknya ialah persembahan Kumpulan Tumbuk Kalang Seri Jelebu dengan 4 buah lagu yang membuatkan penonton bertepuk tangan mengikut rentak yang dimainkan.
         Kumpulan Tumbuk Kalang Jelebu yang dianggotai seramai 12 orang didatangkan khas dari Jelebu dengan menaiki sebuah Van, sebuah Pajero dan sebuah kereta.
       
Sebelum membuat persembahan kami sempat singgah di Rumah Universiti dan menikmati makan malam yang begitu enak dan menyelerakan.
        
Syabas diucapkan kepada pihak penganjur yang telah berjaya menganjurkan MALAM PUSI MERDEKA 2004.



              Kalau ada sumur di ladang
              Boleh kita menumpang mandi
              Kalau Tumbuk Kalang Jelebu di undang

              Tahun depan kita jumpa lagi.

0 ulasan: