Ahad, Ogos 01, 2004

Nisah Haron Ke Palembang

Nisah Hj Haron, seorang peguam dan juga penulis dari Negeri Sembilan yang telah mencipta nama di bidang penulisan dan baru-baru ini memenangi hadiah sastera utusan dengan novel Mencari Locus Standi berangkat ke Palembang mewakili Malaysia ke Program MASTERA ataupun Majlis Sastera Asia Tenggara.
Beberapa hari sebelum pergi Nisah menghubungi saya melalui telefon mengatakan dia tidak dapat hadir pada majlis pelancaran buku karya penulis negeri sembilan yang akan diadakan pada hari sabtu 7hb kerana dia masih belum pulang. Novel Mencari Locus Standi turut dilancarkan pada malam itu nanti.
Selain aktif dalam Persatuan Penulis Negeri Sembilan, Nisah juga rajin menjual buku. Kerana itu saya berpesan bawalah pulang buku-buku Indonesia dan saya ingin membelinya.
Walaupun kami satu negeri tapi jarang bertemu. Kali pertama saya nampak dia pada majlis penyampaian hadiah sastera utusan tahun 2000. Dia pemenang hadiah utama. Kami tidak bertegur sapa kerana ketika itu cuma saya yang kenal dia tapi dia tak kenal saya...hahaha…
Cuma pada penghujung tahun 2003 apabila saya menghadiri bengkel penulisan yang beliau anjurkan di Seremban barulah kami sempat berbual.
Kali terakhir saya jumpa Nisah Haron semasa Sayembara Puisi di Taman Budaya Seremban. Kerana kami duduk agak jauh maka saya menyapa melaiui sms. Selepas membacanya saya nampak dia tercari-cari.
Bila nampak saya dia cepat-cepat menganggat tanga. Namun kami tak sempat berbual kerana dia menjadi salah seorang hakim sayembara manakala saya terpaksa ke Kuala Lumpur kerana ada urusan.
Saya turut berasa bangga dengan terpilihnya Nisah Hj Haron ke Program Majlis Sastera Asia Tenggara.Tahniah.

0 ulasan: